محتوای جایگاه صفر گوگل

محتوای جایگاه صفر گوگل

🕓 زمان مطالعه: 5 دقیقه

محتوای جایگاه صفر گوگل

آیا محتوای جایگاه صفر گوگل، همان توضیحات متا یا Meta description است؟ جواب این سوال کاملا منفی است! این دو محتوا هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. در واقع توضیحات متا، چیزی است که خود شما به عنوان صاحب محتوا آن را مینویسید تا مخاطبان هنگام جستجو ببینند. این در حالی است که Featured Snippet، به صورت خودکار توسط خود گوگل انتخاب می شود. گوگل در این قسمت به دنبال ارائه چیزی است که مخاطبان می خواهند، نه چیزی که نویسنده محتوا می خواهد! در این بخش ممکن است بسته به نوع پاسخ، یکی از نتایج زیر در دسترس مخاطب قرار گیرد:

۱- پاسخ به مراحل انجام یک کار

تصور کنید دارید با برنامه فتوشاپ کار می کنید و می خواهید رنگ یک بخش از تصویر را تغییر دهید. وقتی برای انجام این کار در گوگل جستجو می‌کنید، هزاران نتیجه وجود دارد که شاید هر کدام روش خاصی را پیشنهاد کرده باشند. محتوای جایگاه صفر گوگل، مراحل انجام کار به صورت خلاصه و موردی نمایش داده خواهند شد. مزیت این موضوع این است که مخاطب، دیگر نیازی به کلیک روی صفحات متعدد ندارد و در صورتی که پاسخ موجود در این قسمت مناسب باشد، خیلی سریع به سراغ همان می‌رود.

۲- جدول‌های اطلاعاتی

وقتی به دنبال اعداد و ارقام باشید، اغلب کوتاه ترین پاسخ، بهترین پاسخ برای شما است. جدول ها، یکی از انواع اطلاعاتی می باشند که می توانند پاسخی کوتاه و سریع ارائه دهند. به عنوان مثال اگر به دنبال این باشید که واحد پولی ایران را به دلار، ریال عربی یا هر واحد دیگری تبدیل کنید، احتمالا در جایگاه صفر گوگل چنین نتیجه‌ای را ببینید.

۳- توضیح درباره کلمه کلیدی

رایج‌ترین نتیجه ای که در محتوای جایگاه صفر گوگل یا همان Position Zero می بینید، توضیحی است که درباره عبارت جست و جو به نمایش درمی آید. این بخش در پاسخ به سوال چیست؟ چگونه است؟ چرا؟ چه زمانی؟ و سوالاتی از این قبیل به نمایش گذاشته می شود. همچنین اگر به دنبال تعریف یک مفهوم یا عبارت باشید هم با این بخش مواجه می شوید. به عنوان نویسنده محتوا، نمی‌توانید خودتان این بخش را تعیین کنید. بلکه فقط باید سعی کنید با تیتربندی صحیح، به گوگل نشان دهید که این بخش پاسخ سوال مخاطب است. همچنین باید تجربه خوبی برای کاربر رقم بزنید تا در نتایج ارگانیک، به نمایش دربیایید.

محتوای جایگاه صفر گوگل

محتوای جایگاه صفر گوگل

۴- انواع نمودار

یکی دیگر از محتواهایی که می توانید به عنوان Featured Snippet مشاهده نمایید، نمودارهای مربوط به نتایج جستجو هستند. به عنوان مثال، اگر درصد واکسیناسیون کووید ۱۹ را در گوگل سرچ کنید، احتمالا در جایگاه صفر چنین نتیجه‌ای را خواهید دید. البته، نمایش نمودار بستگی به این دارد که محتواهای برتر موجود، از چنین چیزی در محتواهای خود بهره برده باشند یا نه.

۵- مقایسه بین دو مفهوم

مقایسه مفاهیم، هرچه کوتاه و جزیی باشد بهتر است. وقتی در محتوای خود دو موضوع را در برابر یکدیگر قرار می دهید، از جدول یا لیست بهتر است استفاده کنید. این کار شانس شما را برای تصاحب جایگاه صفر بسیار زیاد می‌کند. در این قسمت، نتایج به صورت دو به دو در مقابل هم قرار می‌گیرند تا مقایسه را برای مخاطب راحت تر کنند.

۶- اطلاعات یک کالا

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید وزن یک محصول را بدانید. در این حالت، عبارت وزن به صورت بولد بالاتر از نتایج دیگر نمایش داده می شود. همچنین می توانید آدرس سایتی که مرجع این اطلاعات است را مشاهده کنید. این نتیجه، وقتی به دنبال وزن، قیمت، ابعاد و دیگر مشخصات مربوط به یک مفهوم خاص باشید هم به نمایش در می آید.

۷- عکس یا ویدئو

گاهی هدف مخاطب از جست و جو در گوگل، خواندن متن نیست. مثلا وقتی درباره کلیپ جدید محسن یگانه سرچ می کنید، انتظار دارید که یک ویدئو ببیند. یا وقتی سرچ می کنید «گل زنبق چه شکلی است؟» منتظر نمایش یک عکس هستید. در این شرایط، گوگل سراغ محتوایی می رود که به بهترین نحو از عکس یا ویدئو استفاده کرده است و آن‌ را در جایگاه صفر قرار  می‌دهد.

محتوای جایگاه صفر گوگل

محتوای جایگاه صفر گوگل

تاثیر تبلیغات بر نمایش سایت در موقعیت صفر گوگل

اگر در حوزه سئو فعالیت کرده باشید، احتمالا از تاثیر شگفت انگیز کمپین های تبلیغاتی برای کسب رتبه برتر در نتایج با خبر هستید. شاید برای شما هم سوال باشد که آیا می توانیم از این کمپین‌ها، برای کسب جایگاه صفر گوگل هم استفاده نماییم یا نه؟ اگر قبلا در نتایج جستجو با Position Zero مواجه شده باشید، متوجه می شوید که این جایگاه، در برخی موارد بالای تبلیغات گوگل ادز و در برخی موارد، زیر آن قرار می گیرد. در واقع، نمی توان ارتباط مستقیمی بین این دو مفهوم به وجود آورد.

نحوه اجرای کمپین و هدف شما از اجرای آن، گاهی می تواند به طور غیرمستقیم باعث کسب موقعیت صفر گردد. وقتی از تبلیغات استفاده می کنید، شرایطی فراهم می گردد که دیگران بتوانند وارد صفحات سایت شما شوند و محتوایتان را مشاهده نمایند. اگر بتوانید شرایطی فراهم کنید که تجربه کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان فراهم کنید، می توانید وارد نتایج برتر شوید. در صورتی که محتوای شما، پاسخ خوبی به جستجوی کاربران ارائه دهد، به عنوان Featured Snippet شناخته می‌شود و جایگاه صفر گوگل را به دست خواهد آورد.

مزایای جایگاه صفر گوگل

بر هیچکس پوشیده نیست که بالاتر بودن در نتایج جستجو، میزان بازدید از صفحه را به طور عجیبی افزایش می دهد. در دنیای شلوغ امروز، همه به دنبال پاسخی کوتاه، صریح و منسجم می باشند. به همین دلیل می توانیم بگوییم که جایگاه صفر گوگل، یک موقعیت ایده‌آل برای صاحب سایت و مخاطب است. در واقع در صورت بهینه بودن این بخش، هر دو طرف سود خواهند کرد. با این حال، اگر بخواهیم مزایای محتوای Position Zero را برشمریم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در نتایج صوتی هم عمل می کند: کاربران چه به صورت صوتی به جست و جو بپردازند و چه به صورت متنی، با جایگاه صفر مواجه می شوند. در واقع فرقی ندارد که مخاطب چگونه سرچ می کند، به هرصورت به پاسخ مناسب می رسد.
  • نرخ کلیک را بالا می برد: بر اساس آمار‌ها، نرخ کلیک روی محتوای جایگاه صفر گوگل قرار دارد، ۲ برابر بیشتر از محتواهای دیگر می باشد. این موضوع بازدید از سایت را بیشتر می کند و اگر در سایت خود، تجربه کاربری خوبی فراهم کنید، می توانید جایگاه خود را حفظ نمایید.
  • پاسخ مفید ارائه می‌دهد: مزیت مهم این جایگاه این است که کوتاه و سریع است. شاید از خودتان بپرسید که آیا این ویژگی، باعث افت نرخ کلیک نخواهد شد؟ باید بگوییم که نه! این اتفاق تنها دید روشنی درباره محتوا به مخاطب می‌دهد و اتفاقا او را برای کلیک دیدن ادامه محتوای موجود ترغیب می‌کند.

آیا در نتایج فارسی هم Position Zero داریم؟

خوشبختانه همزمان با فعال شدن موقعیت صفر گوگل در زبان‌های دیگر، این امکان در نتایج جست و جوی فارسی نیز فعال گردید. به همین دلیل در برخی نتایج جست و جو، با این بخش مواجه خواهید شد. البته بهتر است بدانید که نمایش یا عدم نمایش این قسمت، کاملا بستگی به محتواهای موجود دارد.

در واقع اگر نتیجه‌ای برای نمایش در این قسمت بین محتواهای دنیای وب وجود نداشته باشد، حالت قبلی رتبه‌بندی نتایج را مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل تمام سایت‌ها، به تازگی علاوه بر سئوسازی محتوا، روی اصولی که منجر به تصاحب جایگاه صفر می‌شود نیز تمرکز کرده‌اند.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.