جایگاه صفر گوگل

جایگاه صفر گوگل چیست؟

🕓 زمان مطالعه: 4 دقیقه

Position Zero یا همان جایگاه صفر گوگل، نتیجه‌ای در جستجوی ارگانیک است که بالاتر از تمام نتایج و در یک کادر مجزا به نمایش درمی‌آید. در واقع اگر پیش از این در حوزه سئو، کسب جایگاه اول، کلید موفقیت بود، حالا موقعیت صفر، حکم شاه کلید را دارد. اما سوال اینجاست که با ایجاد این جایگاه، چه تغییراتی در الگوریتم‌های گوگل ایجاد شده است؟ آیا تبلیغات روی کسب این جایگاه تاثیرگذار است؟ چطور می‌توان به موقعیت صفر گوگل دست یافت؟

فهرست

1. جایگاه صفر گوگل چیست؟

جایگاه صفر گوگل چیست؟

زل زدن به جایگاه نفر اول و تصور تصاحب آن، انگیزه بزرگی برای رشد است. اما اگر بتوانید از نفر اول هم جلوتر بزنید چه؟ موقعیت صفر دقیقا همین شرایط را برای شما و محتوایتان به ارمغان می آورد. محتوایی که در نتایج جستجوی ارگانیک بالاتر از تمام نتایج در یک کادر مجزا به نمایش درمی آید، همان جایگاه صفر گوگل است. این جایگاه بر اساس محتوای Featured Snippet یا قطعه ویژه بنا شده است.

از آنجایی که نرخ کلیک روی این دسته از محتواها به دلیل پررنگ بودن بسیار بیشتر هست، سایت‌های زیادی برای صاحب شدن آن تلاش می کنند. این جایگاه، شرایط مجزایی از رتبه های اصلی دارد. به این معنا که یک محتوا می تواند در آن واحد، هم رتبه صفر و هم رتبه‌ای دیگر را به دست آورد. پس تفاوت این رتبه‌ها چیست؟ آیا اصلا ارتباطی به هم دارند؟

جایگاه صفر گوگل

جایگاه صفر گوگل

معنی Featured Snippet چیست؟

هرجا بحث از کسب جایگاه صفر شد، حتما نام Featured Snippet را نیز می شنوید. این عبارت به معنای قطعه ویژه می باشد. در واقع هدف گوگل از ایجاد جایگاه صفر، این بود که در نتایج سرچ، نخست محتوایی را نشان دهد که کوتاه ترین، سریع ترین و البته کامل ترین پاسخ را به مخاطب نمایش دهد. مخاطبان باید قبلا از این محتوا استقبال کرده باشند. در اصل، مرجع گوگل برای انتخاب محتوای برتر، تجربه کاربران از محتواهای موجود در دنیای وب می باشد.

مخاطب در این قطعه، خلاصه و جزئیات صفحه وبی که منبع پاسخ به سوالش هست را می بیند. این بخش، شامل چکیده‌ای از محتوا شامل پاسخ کوتاه به جستجو و عنوان سایت و URL هست. نحوه نمایش این قسمت، تفاوت خاصی با دیگر نتایج دارد و این تفاوت، در نحوه نمایش محتوا و اطلاعات است. در Position Zero، محتوای ویژه بالاتر و بولدتر از سایر نتایج نمایش داده می شود. این در حالی است که اگر به نتایج بعدی توجه نمایید، متوجه می شوید که بیشتر روی عنوان مطلب تمرکز دارند. نرخ کلیک روی قطعه ویژه، حدود ۲ برابر بیشتر از باقی بخش‌ها است و به همین علت، کسب آن می تواند نقش بزرگی در افزایش ورود به سایت شما داشته باشد.

تفاوت و ارتباط رتبه یک گوگل با Position Zero چیست؟

وقتی نخستین بار بحث جایگاه صفر گوگل مطرح شد، برای اغلب فعالان حوزه وب این شبهه پیش آمد که این موقعیت، با رتبه اول یکسان هست. با این حال بهتر است بدانید که این دو مفهوم به هیچ وجه باهم برابر نمی باشد. پیش از ظهور مفهوم موقعیت صفر در گوگل، محتوای برتر در رتبه اول نتایج جستجوی ارگانیک قرار می گرفت. کسب جایگاه اول با استفاده از تبلیغات نیز امکان پذیر بود. این در حالی است که جایگاه صفر گوگل، بر اساس Featured Snippet بنا شده است. به این معنا که Google برای ارائه پاسخ سریع تر به مخاطبان خود، در نتایج جستجوی ارگانیک، نتیجه ای را نمایش می دهد که بهترین و کامل ترین پاسخ را به جستجوکنندگان ارائه دهد.

رتبه صفر گوگل، مختص رتبه اول نیست. اگر به نتایج جستجوی خود دقت نمایید، متوجه می شوید که در بالاترین قسمت صفحه، در یک کادر مجزا محتوایی می بینید که پاسخ کوتاه و نسبتا کاملی به سوال شما می دهد. فرق ندارد که جستجوی شما متنی باشد یا صوتی، در هر صورت با جایگاه صفر گوگل که همان کادر بولدشده است مواجه خواهید شد. این کادر، می تواند با رتبه اول یا رتبه های بعدی نتیجه سرچ برابر باشد. البته بهتر است بدانید که این موقعیت، نصیب افرادی که رتبه پایین تر از ۱۰ داشته باشند نخواهد شد. در واقع شما ابتدا باید جای خود را در صفحه اول نتایج بیابید و سپس به دنبال تصاحب جایگاه صفر شوید.

جایگاه صفر گوگل

جایگاه صفر گوگل

نحوه نمایش سایت در موقعیت صفر گوگل

راه های زیادی برای بهینه سازی محتوا وجود دارد که می تواند محتوای شما را به نتایج برتر وارد کند. از سئوی داخلی گرفته تا تکنیک های مربوط به یافتن کلمات کلیدی، همه در کنار یکدیگر به بهبود رتبه محتوا در نتایج سرچ منجر می شنوند. بهتر است بدانید که پیش از تمرکز روی جایگاه صفر گوگل، بهتر است برای بهینه سازی محتوا و رشد رتبه خود تلاش کنید. همچنین حین تنظیم محتوا، حتما روی موارد زیر تمرکز ویژه به خرج دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید:

۱- سعی کنید پاسخ به سوالاتی مانند چیست؟ چگونه است؟ چرا؟ و مواردی از این قبیل را در حدود ۵۸ کلمه ارائه بدهید. علت تاکید روی تعداد کلمات این است که بخش محتوای متنی در Featured Snippet، تنها این تعداد کلمه را می پذیرد.

۲- محتوای رقبا را رصد کنید و نکته متمایزی ارائه دهید. مثلا اگر دیگران، از تصویر یا ویدئو استفاده نکرده اند، شما چنین محتوایی ارائه دهید.

۳- کاربرد فاکتورهای خاص مانند جدول و نمودار را به هیچ وجه از یاد نبرید.

۴- روی کلمات کلیدی اصلی و عبارات رایج مربوط به آن تمرکز کنید. مثلا عبارت «کیک شکلاتی چگونه درست می‌شود؟» از عبارت «کیک شکلاتی چیست؟» بسیار مهم تر و پرطرفدارتر است.

۵- مراحل انجام یک کار را به صورت موردی و شماره بندی شده ارائه دهید.

۶- تیترهای متعدد و جزیی استفاده کنید و در عوض، پاراگراف‌های کوتاه‌تری بنویسید.

خلاصه مطلب

دنیای وب، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اگر بخواهید در این دنیای بزرگ، جایگاه مناسب خود را پیدا کنید، باید با به روزترین رویدادها هماهنگ شوید. یکی از جدیدترین رتبه هایی که گوگل به محتواهای موجود اختصاص داده است، جایگاه صفر یا Position Zero می باشد. در این بخش، محتوایی که پاسخی کوتاه و مفید به مخاطب ارائه دهد، به صورت بولد و در کادری مجزا بالاتر از باقی نتایج به نمایش درمی‌ آید. کسب این جایگاه، می تواند نرخ کلیک و اعتبار یک محتوا را بالا ببرد. امیدواریم با استفاده از نکات موجود در این مقاله از تبریز وب سایت، کاملا با این مفهوم آشنا شده باشید.

 

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.