سیستم مدیریت محتوا (cms) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (cms) چیست؟

🕓 زمان مطالعه: 5 دقیقه

cms چیست؟

CMS مخفف سیستم مدیریت محتوا یا content management system است. سیستم مدیریت محتوا یا همان cms یک پلتفرم نرم افزاری است که از طریق آن می توان محتوا های داخل سایت را مدیریت کرد.cms جهت ذخیره، کنترل، بازبینی و انتشار اطلاعات استفاده می شوند و ابزار های مختلفی جهت انجام این کار در اختیار کاربران قرار می دهند. بنابراین شما می توانید بدون نوشتن یک خط کد نویسی، با سیستم مدیریت محتوا سایت خود را طراحی کنید و با استفاده از آن می توانید محتوا را در یک رابط کاربر پسند ایجاد، مدیریت، اصلاح و منتشر کنید.

چرا از CMS استفاده کنیم؟

دلایل زیادی برای استفاده از سیستم های مدیریت محتوا وجود دارد، اما دلیل اصلی آن می تواند ساده و آسان بودن کار ساخت و ویرایش از طریق CMS ها باشد. محتوای وب سایت ها فقط متن نیست و گاهی اوقات ممکن است شامل یک فرم و یا سیستم شناسایی کاربر باشد. نکته اساسی، یافتن سی ام اسی است که بدون از دست دادن راحتی استفاده از آن کاربردهای و قابلیت های فراوانی را برای شما و کاربرانتان ارائه کند. یک CMS خوب به شما اجازه خواهد داد تا زمان بیشتری را صرف تمرکز بر روی طراحی ظاهر سایت خود نمایید تا اینکه به پیاده سازی افزونه ها و قابلیت های مختلف بپردازید.

امکانات و قابلیت های سیستم مدیریت محتوا

داشتن یک طراحی جذاب یکی از بهترین شاخص ها برای کاربر پسند بودن CMS است. بنابراین به خاطر داشته باشید که قبل از وقت صرف کردن روی یک سیستم مشخص، به طور کامل در این زمینه تحقیق کنید. سیستم‌ های مدیریت محتوا، امکانات زیادی دارند که به طور پیش ‌فرض یا از طریق نصب افزونه های مختلف می ‌توانید از آن ها استفاده کنید. این امکانات عبارتند از:

1) ایجاد پنل ورود و فرم عضویت در سایت

2) تولید، ویرایش و انتشار محتوا در سایت

3) ایجاد آرشیو برای هر نوع محتوا

4) درج، ویرایش و حذف محصول

5) مدیریت کاربران و رسانه ‌های وب سایت

6) امکانات بهینه سازی سایت

7) قابلیت اتصال به فروشگاه اینترنتی

8) گزارش آمار سایت

9) امکان ایجاد منو

10) امکان اتصال به درگاه پرداخت

11) امکان بکاپ گیری از اطلاعات

12) امکان تغییر دمو و قالب

13) ارتباط بهینه و کارآمد با کاربران

سیستم مدیریت محتوا (cms) چیست؟

cms چیست؟

انتخاب بهترین سیستم های مدیریت محتوا

  • وردپرس (WordPress)

وردپرس بهترین و محبوب ترین نرم افزار CMS است و تقریبا 35% از وب سایت ها با وردپرس طراحی و مدیریت می شوند. و میتوان هر نوع سایت شرکتی، فروشگاهی، خبری و آنلاین نیز با این طراحی کرد.

  • جوملا (Joomla)

جوملا یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا رایگان است که دارای قالب ها و افزونه های مختلفی است. جوملا انعطاف پذیری و گزینه های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. اگر به چیزهای پیچیده علاقه دارید میتوان برای شما انتخاب خوبی باشد.

  • دروپال (ِِDrupal)

یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا متن باز لتفرم دروپال است. دروپال گزینه خوبی برای افرادی است که قادر به برنامه نویسی هستند. در واقع مناسب افرادی است که قصد طراحی سایت سفارشی را دارند.

  • مجنتو (Magento)

مجنتو یک پلتفرم تجارت الکترونیکی قدرتمند متن باز از شرکت بزرگ نرم افزاری adobe است. دارای نسخه رایگان و تجاری است. که نسخه تجاری آن شامل هزینه های زیادی می باشد.

  • تکست پترن (TextPattern)

تکست پترن یک cms بسیار ساده است که مناسب مبتدیان است. اولین نسخه در سال 2003 ارائه شده است. متن باز است و منابع زیادی برای شروع وجود دارد.

  • پرستا شاپ (Prestashop)

پرستا شاپ یک فروشگاه ساز آنلاین و متن باز است که با استفاده از آن میتوانید فروشگاه اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید. فقط باید هاست و دامین تهیه کنید و آن را نصب کنید.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم ‌های مدیریت محتوا معمولا به ۳ دسته کلی تقسیم ‌بندی می ‌شوند، که عبارتند از:

_ سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی (Proprietary CMS)

_ سیستم‌های مدیریت محتوای منبع باز (Open Source CMS)

_ سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی (Software As A Service)

عناصر و ویژگی های انتخاب CMS

1_ استانداردهای وب

شما سیستم مدیریت محتوایی می خواهید که بتواند محتوای قابل دسترسی و HTML تولید کند.

2_ چند زبانه بودن سیستم

سیستم شما باید بتواند از پس نرم افزار یا زبان سیستم برآید.

3_ قابلیت تنظیم

بهترین سیستم مدیریت محتوا تنها یک راه حل برای مشکلات ارائه نمی دهد، اما این سیستم ها انعطاف پذیرند و می توانند بر اساس نیاز شما توسط فروشنده سفارشی شوند.

4_ قالب‌ ها

قالب ‌ها، روح وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی هستند. قالب ‌ها آن ‌قدر مهم هستند که هم می ‌توانند مشتری را از سایت‌تان فراری بدهند و هم اعتماد او را به سایت‌تان جلب کنند.

5_ امنیت

این سیستم باید به طور رسمی معتبر و مطابق با استانداردهای امنیتی شرکت شما باشد. این موضوع شامل احراز هویت دو عاملی است که برای ورود نیاز دارد تا نه تنها رمز ورود، بلکه کد دائمی یا موقت ارسال شده به دستگاه دیگر را نیز وارد کنید.

6_ قابل توسعه

CMS شما باید دارای یک SDK یا API بالغ باشد که به شما امکان می دهد به راحتی با سیستم های موجود از جمله CRM، اتوماسیون بازاریابی و سیستم های هوش تجاری توسعه یابد.

مزایای استفاده از CMS 

1_ هزینه پایین: برخی از سیستم های مدیریت محتوا به صورت رایگان و متن باز ارائه می شوند، در نتیجه تمامی افراد در هر  جایگاه و درآمدی می توانند از آن ها به سادگی استفاده نمایند. این cms هادارای افزونه ها (Extension) مختلفی می باشند که هر یک از آن ها امکانات خاصی را به وب سایت شما اضافه می نمایند. البته برخلاف ماهیت رایگان خود سیستم، برای استفاده از برخی افزونه و قالبها شاید لازم باشد هزینه ای را پرداخت نمایید.

2_ مدیریت محیط کاربری: CMS این امکان در اختیار مدیر وب سایت قرار می دهند، او می تواند نحوه انتشار محتوا و اطلاعات وب سایت و همچنین سطوح دسترسی کاربران را کنترل کند و به هر گروه از کاربران دسترسی های خاصی در وب سایت اهدا نماید.

3_ سفارشی سازی وب سایت: بعد از نصب CMS مورد نظر در فضای وب سایت خود یک صفحه با پوسته کلی نیز همراه آن نصب می شود. از آن به بعد می توانید بدون نیاز به نوشتن مقدار زیادی از کد های برنامه نویسی و اسکریپت صفحات وب سایت خود را ایجاد و طراحی نمایید.

معایب سیستم مدیریت محتوا یا cms 

1_ هزینه نگهداری سیستم مدیریت محتوا: نگهداری و مدیریت وب سایت های تحت سیستم مدیریت محتوا در ابعاد بزرگ تر مانند سازمان هایی که دارای چندین شعبه در نقاط مختلف می باشند می تواند کار مشکل تری باشد.

2_ تاخیر در برقراری ارتباط: در صورتی که cms نرم افزار بر روی سخت افزار های بروز شده قرار نگیرند، ممکن است با مشکلاتی از قبیل بروز تاخیر در Ping Time و یا در ارتباطات خود مواجه شد.

3_ بروز مشکل در رابطه با موتورهای جستجو: به دلیل اینکه آدرس های URL بسیاری از CMS ها به صورت اتوماتیک و داینامیک توسط نرم افزار و الگورینم های داخلی تولید و ایجاد می گردد، ممکن است هر یک از این URL ها، آدرس های ثابتی نباشند و نتوان از آن های در موتورهای جستجو به شکل بهینه استفاده نمود.

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.