سئو تکنیکال

سئو تکنیکال چیست و تکنیک های آن

🕓 زمان مطالعه: 4 دقیقه

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا همان سئو فنی، به کلیه فعالیت های سئو به غیر از بهینه سازی محتوا و لینک سازی اطلاق می شود. به زبان ساده تر، سئو فنی تمامی نیازهای خزنده گوگل برای کراول کردن صفحات سایت را پوشش می دهد. این نیازها و مقررات موتورهای جستجوگر، به طور مداوم تغییر کرده و پیچیده تر می شوند. علت بروز بودن موتور جستجوی مورد نظر در جهت رفع نیازهای کاربران می باشد. بنابراین، سئوی تکنیکال و تکنیک های آن نیز همواره پیچیده تر شده و بر اهمیت کاربردشان افزوده می شود. در نتیجه می توان گفت که سئو فنی همیشه در حال بروز شدن می باشد.

سئو تکنیکال می بایست به صورت صحیحی اجرا شود تا پایه های لازم برای عملکرد بهتر محتوا و لینک ها ایجاد گردد. در نتیجه صفحات سایت در رتبه های بالاتری از نتایج جستجو قرار می گیرند. به عبارتی اگر سئو را مانند ساختن یک خانه فرض کنید، سئو تکنیکال مانند ایجاد پایه های آن خانه است.

تکنیک های آن

1-سرعت وب سایت ذر سئو تکنیکال

تقریبا در همه ی سایت ها این موضوع صدق می کند که سرعت سایت یک فاکتور بسیار مهم در روند بهینه سازی است. و شما باید از تکنیک های بهینه سازی سرعت سایت استفاده کنید تا در سریع ترین زمان ممکن، اطلاعات صفحه شما برای کاربر بارگذاری شود.

با این حال چند مورد اساسی که برای بهینه سازی سرعت سایت از اهمیت زیادی برخودار هستند را در ادامه برای شما بیان کرده ایم:

استفاده از قالب های ساده

اجزای وب سایت خود را محدود کنید و قالب ها را به حداقل برسانید. یک اصل مهم درباره قالب ها وجود دارد که باید به یاد داشته باشید. هرچه کمتر از قالب ها در روند طراحی سایت خود استفاده کنید، بهتر است.

هرچه عنصر بیشتری در سایت برای بارگذاری وجود داشته باشد، طبیعی است که صفحه مورد نظر دیرتر برای کاربران به نمایش در خواهد آمد. البته دقت داشته باشید که به طور کلی باید تعادلی مناسب بین عناصر ضروری و یک طراحی سایت بی نقص برای خود در نظر داشته باشید.

 بهینه سازی بصری سایت در سئو تکنیکال

یکی از بخش های هر محتوا می تواند تصاویر باشد. شما باید حجم تصاویر خود را کاهش دهید. در عین حال سعی کنید از کیفیت آن ها چیزی کم نشود. به طور کلی حجم تصاویر صفحات سایت نباید هر کدام بیشتر از 150 کیلو بایت باشند. البته این عدد در برخی موارد، استثنا هم دارد. طبیعتا افزایش حجم تصاویر یکی از عوامل تاثیرگذار اصلی در افت سرعت سایت است.

 محدود کردن ریدایرکت ها

ریدارکت های چندگانه نیز می توانند اثرات مخربی بر روند سرعت بارگذاری سایت شما داشته باشند. هرچه ریدایرکت های بیشتری برای یک صفحه در نظر گرفته شده باشند، کاربر مجبور می شود زمان بیشتری را منتظر بماند. به همین دلیل شما همیشه باید تعداد ریدارکت های خود را محدود کنید. تا مشکلی برای بهینه سازی سرعت سایت شما به وجود نیاید.

کش مرورگر در سئو تکنیکال

کش یا همان حافظه پنهان مرورگر، اولین باری که از یک صفحه وب بازدید می کنید، منابع وب سایت را به صورت خودکار ذخیره می کند. علت این است که مرورگر شما در زمانی که دوباره می خواهد وارد صفحه سایت مورد نظر شود، نیازی به بارگذاری مجدد برخی موارد نداشته باشد. این به طور قابل توجهی باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحه برای بازدید کنندگان می شود.

2- قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل

قالب ریسپانسیو سایت در اصل قالبی است که نسبت به اندازه صفحه نمایش کاربر واکنش نشان می‌دهد. مثلاً زمانی که شما با رایانه به سایت نوین سر بزنید، سایت را متفاوت از زمانی می‌بینید که با تلفن همراه یا تبلت وارد آن شوید. این به خاطر ریسپانسیو بودن سایت است که نسبت به اندازه صفحه نمایش شما کوچک و بزرگ می‌شود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن همه اجزای آن را مشاهده کنید.

3-لینک‌های بردکرامب (Breadcrumbs)

لینک‌های بردکرامب همان لینک‌ها یا مسیری هستند که در بالا یا پایین صفحات وب سایت، به کاربر نمایش می‌دهند دقیقاً الان در کدام نقطه سایت قرار گرفته است. بردکرامب از چند لینک داخلی ساخته شدهاست. پس در مرحله اول به ایجاد یک ساختار لینک سازی در سایتتان کمک می‌کند. و در مرحله دوم باعث بهینه سازی تجربه کاربران از کار با سایت شما می‌شود.

4-ساختار یو آر ال در سئو تکنیکال

ساختار یو آر ال ها در کاربر پسند سایت موثر بوده و می بایست شکل ثابتی داشته باشد. یو آر ال ها موجب درک هر چه بهتر صفحه برای کاربران و همچنین موتورهای جستجو می گردند. اگر یو آر ال ها متناسب با سئو بهینه سازی شوند، می توانند یکی از فاکتورهای رتبه بندی محسوب گردند. بنابراین آنها را به گونه ای ایجاد نمایید که توصیف کننده محتوای صفحه باشند. در حالت ایده ال یک کاربر تنها با مشاهده یو آر ال می بایست تقریبا متوجه نوع محتوای درون صفحه گردد.

سعی کنید که از کلمات کلیدی صفحه در یو آر ال آن استفاده کنید. این موضع در صورت رعایت شدن می تواند نشان دهنده ارتباط صفحه با کلمه کلیدی باشد.  و تاثیری در رتبه آن صفحه در نتایج جستجو داشته باشد. بهتر است تا آنجا که ممکن است از تعداد کلمات موجود در یو آر ال ها کاسته و آنها را با یک خط تیره از هم جدا کنید. فایل های robots.txt و نقشه سایت نیز جزیی از ساختار سایت محسوب می شوند و در معرفی بهتر آن به موتورهای جستجو کمک زیادی می کنند.

فایل robot.txt

این فایل به شما کمک می‌کند نسبت به رفتار خزنده‌ها در مورد وب‌سایتتان، کمی کنترل داشته باشید. مثلاً می‌توانید به کمک فایل robot از آن‌ها درخواست کنید که صفحاتی مثل صفحه پرداخت و… سایتتان را ایندکس نکنند.

5-نقشه سایت XML

نقشه سایت در واقع جدولی از آدرس های محتوای سایت است. نقشه سایت روش مدرن ثبت صفحات در ایندکس موتورهای جستجو است. بسیاری از پلتفرم های سایت ساز دارای پلاگینی برای ساخت نقشه سایت به صورت لحظه ای هستند. حداقل می بایست به صورت استاتیک دست به تولید نقشه سایت در بازه های زمانی مختلف زده و آن را در سایت آپلود نمایید. برای این کار ابزارهای مجانی زیادی وجود دارد.

5. محتوای تکراری

سئو تکنیکال با خطاهای سایت و چگونگی رفع آنها نیز در ارتباط است. محتوای تکراری از جمله مشکلاتیست که باعث ایجاد افت رتبه سایت می گردد. اولین بروزرسانی الگوریتم پاندا در سال 2011 محتوای ضعیف و همینطور محتوای تکراری را هدف گرفت. گوگل همواره در حال ارزیابی کیفی محتوای وب بوده و وب سایت های ضعیف و اسپم را بدون هیچ مکثی جریمه می کند. در نتیجه می بایست مراقب محتوای تکراری در سایت بود. چون در بسیاری از مواقع به صورت ناخواسته ایجاد می گردند. برای شناسایی محتوای تکراری به کنسول جستجوی گوگل بروید. سپس از بخش Search Appearance گزینه HTML improvements را انتخاب نموده و خطاهای موجود را چک کنید.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.