تقویم-محتوایی

تقویم محتوایی چیست

🕓 زمان مطالعه: 4 دقیقه

تقویم محتوایی یک ابزار موضوعی است که در هر مجموعه که شما در آن محتوا تولید می‌کنید، قابل استفاده است. تنظیم این تقویم به عهده‌ی شما است، و می‌توانید آن را قبل از شروع کار یا در حین پیشرفت کار تکمیل کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید یک وبسایت وردپرسی در زمینه آموزش طراحی وب دارید. نیازی نیست که تقویم محتوایی را از روز اول سال (1 فروردین) تنظیم کنید. به جای آن، می‌توانید هر روزی را که تصمیم به شروع تقویم محتوایی خود دارید، به عنوان آغاز تقویم خود در نظر بگیرید. همچنین، مدت زمان تنظیم تقویم محتوایی می‌تواند یک ساله باشد یا برای همیشه تنظیم شود.

با توجه به نیازها و شرایط خود، می‌توانید تاریخ شروع و پایان تقویم محتوایی خود را تعیین کنید و برنامه‌ریزی مناسب برای انتشار محتواهایتان انجام دهید. تقویم محتوایی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین زمان برای انتشار محتواهایتان را تعیین کرده و با برنامه‌ریزی مناسب، موفقیت بیشتری در جذب مخاطبان و ارتقای وبسایت خود داشته باشید.

چگونه میتوان یک تقویم محتوایی برای تولید محتوا ساخت؟

معمولاً تقویم محتوایی در یک فایل اکسل ساخته می‌شود و هر ستون اطلاعاتی به شرح زیر دارد:

  1. عنوان محتوا
  2. نوع محتوا (مانند ویدیو، متن، تصویر و غیره)
  3. کلمه کلیدی مورد نظر برای محتـوا
  4. دسته‌بندی محتـوا
  5. تاریخ مورد نظر برای انتشار
  6. تعداد کلمات تقریبی برای محتـوا
  7. شخص منتشر کننده
  8. صفحات هدف برای لینک سازی به این محتـوا
تقویم محتوایی

تقویم محتوایی

البته باید توجه داشت که این موارد تنها یک نمونه هستند و شما می‌توانید به تناسب نوع محتـوا و نیازهای خود، اطلاعات بیشتری را در ستون‌های تقویم محتوایی خود قرار دهید. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما محتـواهای بیشتری را در حوزه‌های ویدیویی و متنی تولید می‌کند، می‌توانید دو تقویم جداگانه تهیه کنید؛ یک تقویم برای محتواهای ویدیویی و یک تقویم دیگر برای محتـواهای متنی.

برای برنامه‌ریزی برای هفته آینده، می‌توانید مقالات خود را برای 7 روز آینده تعیین کرده و 7 ردیف را در تقویم پر کنید. اگر قصد دارید روزانه مقاله منتشر کنید، باید برای هر روز مقاله‌ای تعیین کنید. اما اگر برنامه‌ریزی شما این است که هر هفته 2 یا 3 مقاله منتشر کنید و تعداد مقالات در هفته کم است، می‌توانید برنامه تقویم محتوایی را برای یک ماه آینده تنظیم کرده و تاریخ‌هایی که می‌خواهید محتــوا را منتشر کنید را مشخص کنید.

با این روش می‌توانید تقویم محتـوایی را ساخته و اطلاعات را در آن تکمیل کنید. اما سؤال این است که چه فایده‌ای از داشتن تقویم محتـوایی به دست می‌آید؟

چرا باید تقویم محتوایی داشته باشیم ؟

داشتن تقویم محتوایی یک مزیت بسیار بزرگ دارد :

تقویم محتوایی مسبب جلوگیری از تولید محتواهای تکراری و همچنین نظم بخشیدن به کل محتوای سایت یا کسب و کار ، و ایجاد ایده های جدید برای تولید محتوا است !

ممکن است یک بیزنس ، با توجه به قدمت خود ( سایت های نوپا ) روزانه یک یا دو مقاله را منتشر کنند ، در اینصورت سالانه بیش از 600 یا 700 مقاله منتشر خواهند کرد ، و در شرایط ممکن است مقالات تکراری منتشر شود که این موضوع به هیچ عنوان برای سئوی سایت خوب نیست و ممکن است کلمات هدف نیز تکراری ایجاد شوند ، لذا در این حالات ، داشتن تقویم محتوایی بسیار اهمیت دارد .

تقویم محتوایی مسبب برنامه ریزی دقیق خواهد شد و تمام کسب و کارهای بزرگ بدون شک برای خود تقویم محتوایی دارند .

مزیت دیگر داشتن تقویم محتـوایی هماهنگی بین اعضای تیم است . تصور کنید که شرکت شما 3 نفر برای قسمت تولید محتـوا نیرو استخدام کرده است . این سه نفر همه روزه در حال تولید محتـوا برای سایت شما هستند . این افراد عاقلانه نیست که همیشه از همدیگر درمورد محتـواهایی که در سایت قرار داده شده است سئوال کنند ، و اگر تقویم محتـوایی وجود داشته باشد ، میتوانند با تکمیل تقویم محتـوایی مشترک ، دقیقا اطلاع داشته باشند که چه محتـواهایی درکل داخل سایت منتشر شده است .

همچنین علاوه بر هماهنگی ، مسبب ایجاد ایده های جدید برای تولید مقالات بهتر و بیشتر ، و یا بهبود سایر مقالات سایت است .

تقویم محتوایی

تقویم محتوایی

مزیت دیگر تقویم محتوایی ، ایجاد نظم در روند تولید محتـوا است ! باتوجه به اینکه امروزه گوگل به یک نقطه هدف جهت بهینه سازی سایت ها برای سئو تبدیل شده است ، لذا باید دقت کرد که گوگل چه سیاست هایی را در پیش گرفته است ، و مطابق با همان سیاست ها ، محتـوای خوب برای کاربران سایت تهیه کرد !

اگر وب سایت شما روند درست و طبق تقویم را برای تولید محتوای خود درنظر گیرد ، خزنده های موتور جستجوی گوگل نیز به شکل روتین به سایت شما سر خواهند زد که این امر مسبب بهتر ایندکس شدن محتـوا و سرعت بالای در دسترس قرار گرفتن آن داخل نتایج گوگل یا همان SERP خواهد شد . لذا ایجاد یک برنامه منظم توسط تقویم محتوایی بسیار مهم است .

تقویم محتوایی برای شبکه های اجتماعی

به طور کلی، تقویم محتوایی برای مدیریت محتـوا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز بسیار مفید است. در حال حاضر، اینستاگرام به عنوان یک ابزار مستقیم برای فروش، بازاریابی، آموزش و دیده شدن به شمار می‌رود. الگوریتم‌های بهبود یافته آن در چند سال اخیر، ارزش تولید محتـوای با کیفیت را بسیار بیشتر کرده است.

اگرچه موضوع اصلی بحث ما تقویم محتوا نیست و تمرکز صرفاً بر آموزش اهمیت داشتن تقویم برای تولید محتـوا است، باز هم باید بگویم که در تولید محتـوا برای وب سایت‌ها، تقویم محتوایی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا تولید محتـوا در وب سایت‌ها عموماً به صورت متنی است (با تصاویر یا ویدئوهایی درون مطالب). در نتیجه، تقویم محتـوایی برای بهبود سئو سایت بسیار ضروری است.

به هر حال، باید توجه داشت که داشتن یک نظم مشخص در تقویم محتــوا، ضروری نیست. یعنی شما نیازی ندارید در روزهای خاصی از ماه محتـوا تولید کنید تا یک نظم مشخص در تاریخ‌های انتشار داشته باشید. در واقع، مهمترین نکته این است که محتـوای شما ابتدا باید با کیفیت باشد و قادر به کسب رتبه خوب در گوگل باشد. همچنین، باید توانایی جذب خوانندگان را داشته باشد تا آنها را به مطالعه مقالات بیشتر در سایت ترغیب کند. این روش می‌تواند باعث افزایش اعتبار وب سایت شما شده و باعث ورود مخاطبان متنوعی به سایت شما شود.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.