الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا

🕓 زمان مطالعه: 6 دقیقه

تکنیک های لینک سازی و استفاده از کلمات کلیدی، الگوریتم های پاندا و پنگوئن از جمله موضوعاتی هستند که زیاد شنیده ایم، اما در میان این تکه های گمشده، پیدا کردن برخی بسیار دشوار‌تر است! در ادامه مقاله در مورد الگوریتم تازگی محتوا بیشتر بحث می کنیم.

در سئو موضوعاتی وجود دارد که بسیاری از وب‌مسترها از آن ها مطلع نیستند، در حالی که شناخت آن‌ها می‌تواند سئو سایت شما را زیر و رو کند و تجربه خوبی را برای کاربر فراهم کند.

الگوریتم Freshness گوگل یکی از تکه های گمشده ی پازل سئو است که کمتر کسی در جستجوی آن هستند.

جالب است بدانید تاثیر این الگوریتم، در زمان معرفی نهایی یعنی نوامبر 2011، به حدی بود که گوگل رسما اعلام کرد؛ الگوریتم تازگی محتوا باعث شده حدود 35 درصد از نتایج جستجو دست خوش تغییرات شوند. این اعلام گوگل غوغا به پا کرد به طوری که تعداد زیادی از کارشناس های سئو و تولید محتوا تصمیم گرفتند توجه بیشتری به الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness گوگل داشته باشند.

الگوریتم Freshness چیست؟

اگر قصد خرید یک ماشین به صورت اینترنتی داشته باشید، نکته ای که هائز اهمیت است، بحث قیمت خودرو می باشد. پس مرورگر خود را باز می کنید و قیمت خودروی مورد نظر خود را در گوگل سرچ می کنید تا قبل از خرید، اطلاعات دقیق تری کسب کنید. حالا شما در صفحه نتایج با یک سری سایت مواجه می شوید که هر کدام  اعداد مختلفی را در عنوان خود نشان می دهند:

  • سایتی که آخرین قیمت روز خودرو را به شما نشان می‌دهد.
  • وب سایتی که قیمت چند هفته پیش ماشین را دارد.
  • سایتی که آخرین به‌روزرسانی را چند ماه پیش داشته است.

شما بر روی کدام سایت کلیک می کنید؟ مطمئنا انتخاب شما سایتی می شود که محتوای به‌روزتری دارد. این انتخاب، مفهوم الگوریتم Freshness را به سادگی بیان می نماید.

در واقع می توان چنین نتیجه گرفت که گوگل به وسیله الگوریتم تازگی محتوا، تاریخ انتشار و به‌روز بودن محتوا را به عنوان یک معیار بسیار کلیدی در تعیین جایگاه سایت در نظر می گیرد.

گوگل چرا الگوریتم تازگی محتوا را معرفی کرد؟

هدف اصلی این الگوریتم تاکید بیشتر بر تازگی محتوا است، چراکه کاربران اینترنتی همیشه به آخرین و جدیدترین اطلاعات روی خوش نشان می‌دهند. در برخی حوزه‌ها مانند اخبار و سیاست، اهمیت این موضوع حتی بیشتر می‌شود و افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند باید به‌روز نگه داشتن محتوای خود را بیش از هرچیز دیگر مد نظر داشته باشند.

مدیر قبلی بخش جستجوی گوگل درباره علت طراحیِ الگوریتم تازگی محتوا می‌گوید:

در اولین قدم لازم بود محتوایی مانند اخبار، سیاست و موضوعات ترندی که در اینترنت بیشتر جستجو می‌شوند، بر اساس جدید بودن در نتایج بالاتر قرار بگیرند. به هر حال چه کسی دوست دارد بداند اولین دوست دختر Justin Bieber در سال 2005 چند سال داشته است؟

در یک جمله میتوان گفت که گوگل عاشق محتوای به‌روز و جدید است و الگوریتم Freshness  را به این دلیل معرفی کرد تا رضایت کاربرانی که به دنبال محتوای جدیدی هستند را فراهم کند.

علاوه بر این، یکی از دلایل مهم انتشار الگوریتم تازگی محتوا این بود که مدیران سایت‌ها مقاله‌های خود را به‌روز کنند تا به این ترتیب با گذشت زمان، کاربران جدید مجبور نباشند از محتوای قدیمی سایت‌ها استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله وبسیما با عنوان چطور از مقالات قدیمی سایت برای سئو استفاده کنیم مطالعه کنید.

از طرفی، معرفی این الگوریتم ابهامات تازه‌ای را برای مدیران وبلاگ‌ها به وجود آورد. یکی از سوالات مهم این بود که آیا تولید محتوای جدید به تنهایی می‌تواند رتبه سایت را افزایش دهد؟ در جواب باید بگوییم همانطور که نوشتن یک مقاله خوب به تنهایی نمی‌تواند باعث بهبود رتبه سایت شما شود، تولید محتوای به‌روز هم هیچ بهبود جایگاهی را تضمین نمی‌کند. در واقع؛

چیزی که باعث می‌شود گوگل سایت شما را به‌روز به حساب بیاورد، سیگنال‌هایی است که از طرف کاربر دریافت می‌کند.

الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا

افزایش رتبه در الگوریتم تازگی محتوا به چه عواملی بستگی دارد؟

وقتی گوگل به سایت شما وارد می شود، قسمت های مختلف را بررسی می کند تا بتواند سیگنال های مثبت را آنالیز کرده و از آن ها در رتبه بندی سایت استفاده کند. با روی کار آمدن الگوریتم  Freshness، معیارهایی که گوگل از سایت شما می گیرد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما این معیارها چه چیزهایی هستند؟

1. بهتر است مدت زمان حضور کاربر در سایت به مرور افزایش پیدا کند

نکته ای که در مورد مدت زمان حضور کاربر در سایت وجود دارد این است که گوگل تنها برای اولین ورود کاربر به سایت اهمیت قائل نیست؛ بلکه مراجعه های بعدی بازدید‌کنندگان هم در رتبه‌دهی به سایت موثر است. به عنوان مثال اگر کاربران در هفته اول بعد از انتشار محتوا، به طور متوسط 2 دقیقه در سایت شما زمان صرف نمایند، این مقدار باید با گذشت زمان زیادتر باشد یعنی مثلا بعد از گذشت سه ماه این عدد به 3 دقیقه نزدیک باشد.

افزایش تدریجی زمان حضور کاربر در سایت این سیگنال را به گوگل می دهد که محتوای موجود در سایت همچنان جدید است.

یکی از روش های کاربردی برای افزایش زمان حضور کاربران، به روزرسانی مستمر محتوای صفحه می باشد. در این روش در بازه های زمانی کوتاه بخش هایی به مقاله اصلی اضافه می شود و یا با اضافه شدن نظرات کاربران حجم محتوا و زمان حضور کاربران در صفحه بیشتر می شود.

2. از سایت هایی که محتوای جدید دارند لینک بگیرید

شاید تا به حال زیاد این حرف را شنیده باشید که هر لینکی که به محتوای شما داده می شود، یک امتیاز مثبت به حساب می آید. اما جالب است بدانید که گوگل حتی منبعی که به شما لینک داده را هم بررسی می نماید؛ یعنی در صورتی که سایتی که به شما لینک داده به طور کل محتوای بروزی نداشته باشد، الگوریتم تازگی محتوا امتیاز Freshness سایت شما را هم کمتر می کند.

به طور کلی دریافت لینک برای صفحات قدیمی تر سایت شما، سبب می گردد که معیار تازگیِ محتوا در آن ها کمتر نشود زیرا هنوز صفحاتی هستند که به محتوای شما لینک می دهند. حالا اگر این لینک ها از سایت ها و صفحاتی باشد که خودشان تازه و کاربردی هستند ارزش آن به مراتب بیشتر می باشد.

3. لینک سازی مستمر و هدفمند ارزشمند است

بهترین استراتژی ساخت بک لینک این است که به طور مداوم و به تعداد کم از سایت های مختلف لینک بگیرید. به عنوان نمونه اگر برای یک هفته بک‌لینک‌هایی با حجم بالا دریافت نمایید ولی پس از آن به مدت یک ماه هیچ لینکی به شما داده نشود، شیوه نامناسبی را در کسب بک لینک طی میکنید. در این شرایط گوگل ممکن است لینک های شما را اسپم شناسایی کند.

راه حل بهتر این است که سعی کنید محتوای قدیمی سایت خود را هم به نحوی زنده نگه دارید! برای این کار می توانید مقاله‌های قبلی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا محتوای قدیمی سایت شما با لینک دهی های جدیدتر، بروز شوند.

الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا

چطور از الگوریتم تازگی محتوا به نفع سئو سایت استفاده نمایید؟

حالا که در مورد مفاهیم اولیه الگوریتم تازگی محتوا اطلاعاتی مفیدی در اختیار گرفتید و متوجه شدید چطور می توان رتبه الگوریتم تازگی محتوا را افزایش داد، نوبت به این می رسد که از این الگوریتم برای بهبود سئو سایت خود بهره بگیرید. پیشنهاد ما به شما استفاده از 4 روش زیر است:

1- محتوای دارای رتبه‌ی سایت را به‌روز کنید

آن دسته از مقالاتی که تعداد Impression و ورودی بالایی دارند و در صفحه نتایج دارای رتبه می باشد را در اولویت قرار دهید. سعی کنید این مقالات را با آمار و ارقام جدید، نقل قول ها، تصاویر و تغییراتی مفید به‌روز نمایید.

2- در تولید محتوا پیش دستی کنید

سایت هایی که در حوزۀ اخبار، سینما، موسیقی و رویدادهای روز فعال هستند باید همیشه سعی کنند در مقابل رقیب های خود، اطلاعات روز را با سرعت بیشتری در اختیار کاربر قرار دهند. اگر سایت شما اولین منبع برای اخبار روز باشد، کاربران بیشتری را روانه آن می کنید.

3- سیگنال‌های اجتماعی مثبت دریافت کنید

یکی از معیارهایی که الگوریتم تازگی محتوا گوگل به آن بسیار حساس است، سیگنال های مثبت از شبکه های اجتماعی می باشد. بنابراین سعی کنید مقالات یا محتوای خود را در شبکه های اجتماعی مرتبط با کسب و کار خود به اشتراک بگذارید و از آن ها به سایت خود لینک دهید. اگر محتوایی که در این شبکه ها انتشار می دهید، همه گیر شد، منتظر زیر و رو شدن سئو سایت خود باشید.

4- تاریخ انتشار مقالات را حذف نکنید

پاک کردن تاریخ مقالات با ریسک بالایی همراه است. مطالعات موردی انجام شده در این مورد نشان می دهند که تاریخ انتشار محتوا از مواردی است که گوگل به آن زیادی توجه می کند.

اگر به دنبال کسب بهترین نتایج از صفحه نتایج گوگل هستید. بهتر است به جای تغییر دادن یا حذف تاریخ، محتوای صفحه را به‌روز نگه دارید.

یک نتیجه گیری و چند نکته

شاید اولین چیزی که به عنوان نتیجه گیری می‌توانیم به شما بگوییم این باشد که سعی کنید همیشه محتوای سایت خود را آپدیت کنید. اما با اینکه گوگل به محتوای تازه و به‌روز همیشه روی خوش نشان می دهد، این توصیه ممکن است در برخی موارد به کارتان نیاید!

یک نتیجه‌گیری زمانی می تواند مفید باشد که به شما در همه مسائل کمک کند. پس بهتر است نکات مهم زیر را در نظر بگیرید:

  • در قدم اول کاربر خود را خوب بشناسید.
  • سپس بر اساس نیاز و رفتار او  تولید محتوا انجام دهید.
  • اگر مخاطب هدف شما بیشتر به دنبال خواندن آخرین ترندها و اخبار روز است. همیشه محتوای خود را به‌روز نگه دارید.
  • اگر کاربرانی داشتید که تنها به دنبال افزایش سطح اطلاعات خود هستند، محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content می تواند برگه برنده سایت شما باشد.
  • برای اینکه از عملکرد سایت خود اطمینان حاصل کنید، بین محتوای جدید و همیشه سبز سایت خود تعادل ایجاد کنید تا بتوانید طیف بیشتری از کاربران مختلف را خوشحال کنید.
برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.