گراف دانش گوگل

گراف دانش گوگل چیست؟

🕓 زمان مطالعه: 5 دقیقه

یک سوال؛ بزرگترین منبع دانشی که میشناسید، چه چیزی است؟ راستش من بزرگترین منبعی که دیده ام، همین کتاب های دایرت‌المعارف نهایتا 200 صفحه ای بوده اند! اما مثل اینکه گوگل چند سالی است شروع به ساختن بزرگترین منبع دانش دنیا کرده است. چگونه؟ گوگل برای جمع آوری اطلاعات در مورد افراد، رویدادها، حیوانات و… از سایت های معتبری مثل ویکی پدیا استفاده می کند. در ادامه بخشی از این اطلاعات جمع آوری شده را در گراف دانش گوگل یا همان knowledge graph در نتایج جستجو برای کاربران به نمایش می گذارد.

در این مقاله ابتدا به شما توضیح میدهم گراف دانش چیست و بعد از توضیح انواع آن، نحوه ساخت knowledge graph را آموزش خواهیم داد. همینطور انتها کمی در مورد رابطه پنل گوگل با سئو صحبت میکنم.

گراف دانش یا google knowledge graph چیست؟

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید بخش مشخص شده در کادر قرمز رنگ، گراف دانش است. گراف دانش شامل یک سری اطلاعات مهم در مورد موضوعات مختلفی می باشد که شما در موردشان جستجو می کنید. البته این گراف ها اغلب در نتیجه جستجو نام افراد، برندهای معروف، حیوانات، رویدادها و… نمایش می دهد.

همانطور که بالاتر هم گفتم، گوگل برای به دست آوردن این اطلاعات و جمع آوری آنها در کنار هم، از سایت های معتبری مثل ویکی پدیا کمک می گیرد. اما اگر در مورد نحوه جمع آوری این اطلاعات سوال دارید، باید بگویم الگوریتم هایی مثل کبوتر، پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار در این مسیر به گوگل کمک می کنند.

جزئیات گراف دانش گوگل چیست؟

اینکه در هر گراف دانش یا همان پنل دانش گوگل چه چیزهایی نمایش داده شود، به نوع گراف برمی گردد که در مورد انواع آنها در ادامه صحبت خواهیم کرد. اما به طور کلی جزئیات یک گراف دانش، اینها هستند:

  • نام موضوع،
  • یک توضیحات کوتاه که اغلب منبعش ویکی پدیاست،
  • تصاویری از موضوع مورد نظر که اصولا از دیگر سایت های سطح وب و مخصوصا سایت های خبری برداشته شده،
  • اطلاعات و جزئیات مربوط به موضوع،
  • لینک به منابع معتبر مثل سایت ویکی پدیا، خود گوگل و حتی شبکه های اجتماعی،
  • و… .

علاوه بر این ممکن است در گراف دانش اطلاعات دیگری مثل موضوعات مرتبط به موضوع اصلی هم نمایش داده شود.

البته اینکه یک گراف دانش چقدر اطلاعات کاملی دراد، به چند چیز وابسته است. مثلا اینکه آیا گوگل به این نوع گراف بیشتر اهمیت میدهد یا نه؟ یا اینکه آیا اصلا اطلاعات کافی در مورد موضوع جستجو شده وجود دارد یا نه؟

به عنوان نمونه الان گراف های مربوط به “محصولات” هنوز در وب فارسی خیلی برای گوگل اهمیت چندانی ندارند، یا اطلاعات کافی در مورد غذاهای ایرانی در وب وجود ندارد و همین موضوع باعث شده صفحات گراف شان خیلی پرمحتوا نباشند.

گراف دانش گوگل

گراف دانش گوگل

چرا گوگل دست به ساخت knowledge graph زد؟

مهم ترین وظیفه گوگل، نمایش بهترین محتوا به کاربر می باشد. در واقع هدف نهایی گوگل این است که وقتی کاربری کلمه ای را در آن جستجو کرد، بتواند به راحت ترین شکل ممکن به جوابش مد نظر خود برسد.

بنابراین برای رسیدن به این هدف تمام تلاش خودش را می کند. حالا یکی از همین تلاش ها، ساخت پنل گوگل یا همان گوگل نالج است. این گراف های دانش به کاربران در زودتر پیدا کردن جواب های شان در نتایج کمک می کنند. به این ترتیب اعتماد مخاطبان بیشتر از قبل به گوگل جلب می گردد.

یادتان باشد که درآمد اصلی موتور جستجوی گوگل از تبلیغات است، بنابراین هر چه بتواند کاربران را راحت تر و سریع تر به جواب سوالاتشان برساند، کاربران هم بیشتر به سراغش رفته و درآمدش را از تبلیغات بشتر می کند.

علاوه بر این، گوگل گراف با توجه به اینکه اطلاعاتش را از سایت های معتبر بر می دارد، حداقل به کاربران این اطمینان را می دهد که در حال مطالعه مطالب اطلاعات معتبر هستند.

انواع گراف دانش

گراف های دانش انواع مختلفی دارند و هر از گاهی گوگل باز هم به آنها اضافه میکند. در ادامه میخواهم انواع گراف دانش که تا الان در نتایج جستجو نمایش داده شده را به شما توضیح بدهم.

  1. شرکت و کمپانی ها
  2. گراف دانش افراد معروف
  3. گراف دانش کسب و کارها
  4. گراف دانش رسانه
  5. گراف دانش خوراکی ها
  6. گراف محصولات

آموزش ساخت گوگل نالج یا همان گراف دانش گوگل برای کسب و کارها

به سراغ بخش اصلی مقاله یعنی نحوه ساخت گوگل نالج برویم. اول از همه این نکته مهم را بگویم: من تمامی مسیری که باید برای ساخت گراف دانش طی نمایید را به شما آموزش میدهم اما اینکه چه زمانی کسب و کارتان در نتایج نمایش داده شود، به نظر خود گوگل وابسته است.

هر موقع گوگل تشخیص داد سایت شما آنقدر اعتبار دارد که نیاز به نالج داشته باشد، برایتان یک گراف در نتایج ایجاد می نماید. خب به سراغ اولین قدم برویم.

جهت مطالعه مطلب در مورد ChatGPT کلیک کنید.

1. نقشه کسب و کار را در گوگل ثبت کنید

در مرحله اول باید وجود خودتان را به عنوان یک کسب و کار به گوگل ثابت کنید. برای این کار صاحبان کسب و کار در خارج از کشور از خدمات GMB استفاده می نمایند. اما با توجه به اینکه ما در ایران تحریم هستیم، باید برای ثبت کسب و کارمان، محل آن را در google map ثبت کنیم.

2. نقشه کسب و کارتان را پر و پیمان بسازید

در قدم بعدی باید تلاش کنید نقشه کسب و کار خود را تکمیل نمایید. در این مرحله باید تصاویری از محل کسب و کارتان در نقشه آپلود کنید، ساعت باز بودن، تعطیلی و دیگر اطلاعاتی که در نقشه نیاز است را در آن بنویسید.

علاوه بر این اگر بتوانید مخاطبان را به دادن نظر مثبت در نقشه گوگلتان ترغیب کنید، هم روی سئو سایت تاثیر مثبت گذاشته اید و هم باعث افزایش احتمال نمایش گراف دانش برای سایت شده اید.

گراف دانش گوگل

گراف دانش گوگل

3. جستجوی نام برند را بالا ببرید

مورد دیگری که باعث میشود احتمال نمایش گوگل نالج کسب و کارتان بیشتر گردد، این است که کاربران نام برند شما را دائما جستجو کنند. هر چه کاربران بیشتری در روز اسم برندتان را جستجو کرده و از این طریق وارد سایت شوند، احتمال نمایش گوگل گراف کسب و کارتان افزایش می یابد.

برای این کار، ahrefs پیشنهاد میکند بک لینک های قدرتمند ساخته و همینطور سعی کنید از طریق روابط عمومی، کاری کنید که نام برندتان در شبکه های اجتماعی بیشتر به نمایش دربیاید.

4. از اسکیما کمک بگیرید

گوگل برای درک هر وب سایت و محتوای آن، از داده های ساختاریافته کمک میگیرد. کدهایی که در میان کدهای عادی سایت شما قرار میگیرد و به گوگل توضیح میدهند هر بخش از متن در مورد چه چیزی است. مثلا به گوگل میگویند عدد 250 هزار تومان، قیمت محصول است یا عبارت اسپیکر، نام محصول است.

باز هم توجه کنید هیچ کدام از این راهکارها نمیتواند لزوما باعث نمایش گراف گوگل شما گردد. علاوه بر این حتی ممکن است گوگل در مقطعی تصمیم بگیرد گراف دانش شما را نمایش داده و دوباره از تصمیمش برگردد! پس تنها کاری که شما میتوانید انجام دهید، افزایش اعتبار سایت برای افزایش احتمال نمایش گراف و باقی ماندن آن است.

آموزش ساخت گوگل نالج برای شخص

خیلی از برندهای شخصی و افراد دوست دارند بعد از جستجو شدن نام شان در گوگل، در کنار نتایج یک گراف دانش برای آنها نمایش داده شود. در مورد این موضوع باید بگویم که گوگل هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت گوگل نالج برای افراد و برندهای شخصی ارائه نکرده پس عملا این گوگل است که تصمیم میگیرد برای چه کسی گراف دانش ایجاد کند.

اما طبق چیزی که تا الان مشاهده کردیم، متوجه شدیم یکی از مهم ترین جزئیات گراف دانش های شخصی، وجود صفحه ویکی پدیا برای آنها است. بنابراین اگر بتوانید برای خودتان یک صفحه ویکی پدیا معتبر بسازید، احتمال دارد گوگل در آینده برای نام تان یک گراف دانش هم بسازد.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا متوجه شدیم که گراف دانش گوگل یا گوگل نالج چیست و بعد از بررسی جزئیات، انواع و مشخصات آن، نحوه ساخت پنل دانش در گوگل را یاد گرفتیم.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.