ریدایرکت چیست ؟ انواع ریدایرکت و تاثیر آن بر سئو سایت

ریدایرکت چیست؟و تاثیر آن بر سئو سایت

🕓 زمان مطالعه: 4 دقیقه

 ریدایرکت چیست؟و تاثیر آن بر سئو سایت

ریدایرکت چیست؟ انواع ریدایرکت و تاثیر آن بر سئو سایت : ریدایرکت راهی برای انتقال کاربر، از یک URL به URL مرتبط دیگر در یک سایت است. در واقع هدف اصلی انجام این کار، بهبود تجربه کاربری است.  زمانی که یک لینک به صورت موقت یا دائم از سایت حذف شده است.

ریدایرکت چیست ؟ انواع روش های ریدایرکت یک URL

سه روش برای ریدایرکت کردن URL ها وجود دارد.

1. ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 یک Redirect دائمی است. این نوع Redirect در هر دو سمت یعنی مرورگر و سرور صورت می گیرد. یکی از بهترین نوع ریدایرکت، تغییر مسیر 301 است. این نوع تغییر مسیر، بر روی تمام اختیارات SEO از URL موجود منتقل می کند. و موتورهای جستجو این نوع تغییر مسیر را تشخیص داده و ایندکس می کنند. و این بهترین انتخاب را برای سئو ایجاد می کند. تقریبا در همه موارد، این نوع Redirect است که همیشه از آن استفاده می کنید.

2. ریدایرکت 302

ریدایرکت 302 یک Redirect کاملا موقت است و می توانید هر زمانی که دلتان می خواهد، آن را غیر فعال کنید. این تنها زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که شما قصد دارید در بعضی از نقاط سایت به URL قدیمی برگردید. برای مثال ممکن است شما در حال طراحی نسخه جدیدی از سایت خود باشید. و از این جهت می خواهید که کاربران را بر روی نسخه جدید و یا نسخه قدیم سایت هدایت کنید. شما می توانید از ریدایرکت 302 برای این کار استفاده کنید.

3. Meta Refresh یا تازه کردن متا

مطمئنا شما تا به حال با صفحه هایی روبرو شده اید که به شما می گویند باید در ابتدا 5 ثانیه صبر کنید تا به یک لینک دیگر هدایت شوید و یا برای هدایت سریع تر بر روی لینک مشخص شده کلیک کنید. به این نوع ریدایرکت، تازه کردن متا و یا Meta Refresh می گویند.

یک meta refresh نوعی ریدایرکت است که با گفتن مرورگر برای رفتن به صفحه جدید، بدون بروزرسانی سرور، کار می کند. هنگام تنظیم یک تازه سازی متا، می توانید زمان لازم را برای هدایت کردن و یا ریدایرکت کردن به صفحه جدید، به دست خودتان تنظیم کنید. در بسیاری از مواقع، اگر زمان لازم برای ریدایرکت کردن به یک صفحه را شما صفر و یا یک ثانیه در نظر بگیرید. موتورهای جستجوگر فکر می کنند که همان ریدایرکت 301 را انجام داده اید. این نوع تغییر مسیر صفحه می تواند تاخیرهایی را به وجود آورد و از این جهت بهتر است که به صورت مستقیم از ریدایرکت 301 استفاده کنید و همچنین تازه کردن متا یا به انگلیسی Meta Refresh می تواند تاثیرات منفی را بر روی سئو سایت شما داشته باشد.

ریدایرکت چیست ؟ انواع ریدایرکت و تاثیر آن بر سئو سایت

ریدایرکت چیست ؟ انواع ریدایرکت و تاثیر آن بر سئو سایت

6 اشتباه هنگام انجام ریدایرکت در سئو

با توجه به مواردی که در خصوص تاثیر ریدایرکت بر سئو بیان شد، مهم است که قبل از استفاده، از اشتباهاتی که احتمالا مرتکب میشوید، مطلع شوید.

اشتباه اول: تغییر دامنه بدون آنکه اول ریدایرکت انجام شود

زمانی که قصد تغییر دامنه سایت را دارید، قبل از هرچیز باید ریدایرکت ها را انجام دهید. به عبارت دیگر، قبل از آنکه دامنه جدید را برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو قرار دهید. ابتدا کلیه تغییر مسیرهای لازم را انجام دهید. در غیر این صورت، دامنه جدید توسط خزنده های گوگل بررسی و ایندکس میشود. بدون آنکه هیچگونه ریدایرکتی انجام شود.

اشتباه دوم: ریدایرکت به یک آدرس غیر مرتبط

با توجه به تاثیر ریدایرکت بر سئو، مهم است که تغییر مسیر بین دو صفحه با ارتباط موضوعی مشابه با هم انجام شود. چرا که در غیر این صورت، اگر ریدایرکت به یک صفحه به صورت رندوم انجام شود.  احتمال اینکه گوگل یا سایر موتورهای جستجو، متوجه ارتباط موضوعی بین مبدا و مقصد نشده و اعتبار و رتبه را بعد از تغییر آدرس، انتقال ندهد؛ وجود دارد. بنابراین ریدایرکت را همیشه، به نزدیک ترین صفحه از لحاظ ارتباط موضوعی، انجام دهید.

اشتباه سوم: راه اندازی زنجیره ای از لینک ها

نکته مهمی که هنگام انجام ریدایرکت باید به آن توجه داشته باشید این است که از ایجاد زنجیره ریدایرکت، خودداری کنید. این شرایط زمانی ایجاد میشود که شما صفحه اول را به صفحه دوم ریدایرکت کرده اما بعد از مدتی دوباره صفحه دوم را به صفحه سوم و … ریدایرکت میکنید. نکته جالب این است که مخاطب به احتمال زیاد متوجه این تغییر آدرس های پیاپی نشده. اما گوگل میشود! به همین خاطر به هیچ وجه از تغییر آدرس را تنها باید بین دو صفحه انجام دهید و نه بیشتر!

اشتباه چهارم: افزایش سرعت سایت هنگام انجام ریدایرکت چیست؟

همانطور که قبلا هم گفته شد، برای تغییر آدرس، یک درخواست برای سرور ارسال میشود. مدت زمانی که سرور برای بررسی درخواست و پاسخ به آن صرف میکند، زمانی است که مخاطب باید منتظر بماند تا به صفحه مقصد هدایت شود. مسلما هرچه که تعداد ریدایرکت ها بیشتر باشد، مدت زمانی که کاربر باید منتظر بماند هم بیشتر میشود. مسئله ای که تاثیر منفی در تجربه کاربری و در نهایت سئو دارد.

اشتباه پنجم: حذف نکردن آدرسهای قدیمی که ریدایرکت شده اند

به خاطر داشته باشید که گوگل برای بررسی سایت شما زمان و بودجه محدودی دارد. به همین خاطر باید از بودجه ای که گوگل برای وب سایت شما در نظر دارد، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. اما اگر بعد از آنکه صفحه ای را ریدایرکت کردید، آن را از نقشه سایت حذف نکنید، گوگل را مشغول بررسی چیزی کرده اید که هیچ ارزشی ندارد! به هیمن خاطر تاکید میکنیم که برای بهبود تاثیر ریدایرکت بر سئو، حتما بعد از تغییر آدرس، URL قدیمی را حذف کنید.

اشتباه ششم: در نظر نگرفتن ریدایرکت های قدیمی

تصور کنید که قصد انتقال دامنه به یک آدرس جدید را دارید. پیش از این گفتیم که قبل از ایندکس شدن آدرس جدید، باید ابتدا تغییر آدرس تمام لینکهای قدیمی را انجام دهید. اما گاهی اوقات، در وب سایت قدیمی، ریدایرکت هایی انجام شده که ما از آنها بی خبریم.

این مسئله باعث میشود که در صورت ریدایرکت کردن مجدد این صفحات، یا زنجیره ای از لینک ها ایجاد شود یا لینک های شکسته (خطای ۴۰۴)! همانطور هم که گفته شد، هر دو مورد، تاثیر منفی در سئو سایت دارند. به همین خاطر مهم است که ابتدا ریدایرکت های قدیمی را شناسایی کرده و سپس لینک مبدا اولی را به مقصد آخری انتقال دهید.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.