الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

🕓 زمان مطالعه: 5 دقیقه

در مقالۀ امروزمان می‌خواهیم کمی در زمان سفر کنیم. در این سفر به همین 10-12 سال پیش سری می زنیم و می بینیم که از آن زمان تا کنون جستجو با گوگل دچار چه دگرگونی هایی شده است. سپس با یکی از الگوریتم های گوگل به نام الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل آشنا می شویم. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا شما را بیشتر در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل آشنا کنیم.

قدیم‌ها جستجو در گوگل به چه شکلی بود؟

حداقل یک بار در زندگی همه این اتفاق افتاده که عبارتی را در گوگل جستجو کرده باشید و بعد از مشاهدۀ صفحه نتایج با چهره‌ای پوکر فیس (Poker face) آن را بسته‌اید.

مثلاً در گوگل آموزش شنا جستجو می کردیم و می‌رسیدیم به صفحات اسپمی که در ردیف اول نتایج گوگل قرار داشتند. همان صفحاتی که هیچ محتوای به درد بخوری در آنها وجود نداشت و کافی بود دستمان به جایی بخورد تا هزار تا پنجرۀ تبلیغاتی باز شود. حالا شاید بپرسید چه اتفاقی افتاده بود که گوگل این صفحات را در نتایج اولیه خود نمایش می‌داد؟ قضیه از این قرار بود که این سایت‌ها با ساختن لینک های اسپم و ریختن کلمات کلیدی به صورت فله ای در سایتشان، می توانستند گوگل را فریب دهند و به جایگاه های بالا نفوذ می کردند.

اما… گوگل هم بیکار ننشست. گوگل با ارائه آپدیت‌ها و الگوریتم‌های جدیدش این سایت ها را جریمه و به مرور زمان از صحنۀ اینترنت ناپدید کرد. پاندای گوگل اولین الگوریتمی بود که به بررسی محتوای صفحات پرداخت و کیفیت آن ها را سنجید. همین الان هم اگر سایتی از مطالب کپی استفاده کند خیلی زود مورد خشم پاندا قرار می گیرد و گوگل آن را جریمه می کند. بعد از پاندا، الگوریتم دیگری به نام پنگوئن متولد شد و وظیفۀ آن مبارزه با سایت هایی است که از بک‌ لینک‌ سازی اسپم استفاده می کنند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

کم کم گوگل به این نتیجه رسید که بهتر است به معنای کلمات و ارتباط آن‌ها با هم توجه عمیق تری نشان بدهد. چرا؟ چون گاهی تولیدکنندگان محتوا برای قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل مجبور بودند از کلمات کلیدی خاصی به شکل مکرر استفاده نمایند. با این کار کیفیت مطالب کمتر می شد و سایت هایی که محتوای عالی تولید می کردند، نمی‌توانستند خوب دیده شوند و به جایگاه خوبی برسند.

در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم دیگری را برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد که مرغ مگس خوار یا Hummingbird نامیده شد.

دلیل اینکه نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده، “سرعت و دقت” آن می باشد. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را مورد بررسی قرار می دهد و مترادف آن ها را تا حد زیادی می شناسد. مگس خوار در حالی که نزدیک ترین نتایج را به شما نمایش می دهد. صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده اند و محتوای درست و حسابی ندارند جریمه می کند.

در واقع، هدف گوگل از ارائۀ الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که هم نتایج واقعی تر و دقیق تری را به کاربران نشان دهد و هم کاری کند که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند توجه ویژه ای داشته باشند.

البته فقط همین نیست. به لطف مرغ مگس خوار شما خیلی زودتر از قبل به نتیجۀ دلخواهتان واهید رسید و پیشنهادات دیگری هم دریافت می کنید که به احتمال زیاد ذهن کنجکاوتان از دیدن آن ها خوشحال خواهد شد.

خب، کار ما امروز با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است، اما اگر دوست دارید با الگوریتم موش کور گوگل هم آشنا شوید، کلیک کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چگونه کار می کند؟

همانطور که در بخش‌های قبلی هم اشاره شد، این الگوریتم عزیز با مفهوم کلمات و هم معنی‌های آن‌ها هم کار دارد. می‌پرسید چطور؟

آپدیت گورخر گوگل! چطور با zebra رفیق باشیم؟حتما بخوانید: آپدیت گورخر گوگل! چطور با zebra رفیق باشیم؟
قبلاً ممکن بود برای رسیدن به نتیجۀ دلخواهتان چند بار به شکل‌های مختلفی عبارت مورد نظرتان را جستجو کنید؛ اما الان مرغ مگس خوار با کمک گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی (Semantic search) این کار را برای شما راحت کرده است. شاید بپرسید که گراف دانش و جستجوی معنایی دیگر چه هستند؟ نگران نباشید، در ادامۀ این مقاله جواب سوالتان را پیدا می‌کنید.

هدف الگوریتم هایی همچون پاندا، پنگوئن، رنک‌برین و … درک رفتار و کسب رضایت کاربر است. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل  هم خارج از این قاعده نیست و سعی می کند با درک منظور و مفهوم کاربر، همان نتایجی را به او نشان دهد که به دنبال آن است. اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود؛ زیرا گوگل حتی اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن نیست را به نحوی جذاب به او نمایش می دهد تا حس کنجکاوی کاربر را برانگیزد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

گراف دانش گوگل چیست؟

وقتی شما کلمه‌هایی را در گوگل سرچ می کنید، فقط به دنبال یک صفحۀ مشخص نیستید؛ شما در این جستجو به دنبال یک هدف هستید. اینجاست که گراف دانش به شما کمک می کند و احتمال رفتنتان به بیراهه ها را تا حد خیلی زیادی کاهش می دهد.

گراف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار شروع به کار کرد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق و مرتبط، دربارۀ افراد و مکان ها و هرآنچه که به آن ها مربوط می‌شد بود. این اطلاعات از سراسر اینترنت و سایت‌های معتبر (مثل ویکی‌پدیا و IMBD) جمع‌آوری می گردد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و ارتباط آن با رفتار کاربران

اول از همه باید این را بدانید که الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بیشتر به انسان ها اطمینان دارد، تا ربات های گوگل. یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال ساده توضیح دهم.

وقتی کاربران عبارت “بازاریابی محتوا چیست” را در گوگل سرچ می کنند، به نتایج مختلفی بر می خورند. حال اگر تعداد کاربرانی که روی نتیجۀ چهارم کلیک می کنند بیشتر از تعداد کاربرانی باشد که روی نتیجۀ اول کلیک می کنند. پس از مدتی جایگاه نتیجه چهارم ارتقا پیدا می کند و در مقابل جایگاه نتیجه اول پایین تر می رود. این یعنی مرغ مگس خوار گوگل رفتار کاربران را تحلیل می کند و به آن ها اعتماد می کند. پس سعی کنید هنگام تولید محتوا، در کنار الگوریتم ها و ربات های مختلف گوگل، مخاطبانتان را هم به طور جدی در نظر بگیرید و ببینید که به چه چیزهایی توجه بیشتری نمایش می‌دهند. البته فقط تعداد کلیک‌ها نیست که تعیین کننده است؛ عوامل مختلفی مثل نرخ پرش، میزان گردش در سایت، محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی و … هم در سنجش میزان محبوبیت شما نزد کاربران دخیلند.

آیندۀ جستجوها در اینترنت؛ با حضور افتخاری مرغ مگس خوار

گوگل در سال 1394 جستجوی صوتی خود را برای زبان فارسی فعال کرد و از آن زمان تا کنون مدام در حال بهبود و توسعۀ آن بوده و تمرکزش را بر روی فراگیری زبانه محاوره ای هم قرار داده است. اما این چه ربطی به مرغ مگس‌خوار دارد؟ از آن جایی که درک جملات مختلف و برداشت درست از مفهوم آن ها لازمۀ جستجوی صوتی است. پس می‌توان گفت که در آینده الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل سختگیری بیشتری به خرج می دهد.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.