استاندارد توکن ERC-20

استاندارد توکن ERC20

🕓 زمان مطالعه: 3 دقیقه

استاندارد توکن ERC20

استاندارد توکن ERC20 یکسری قوانین است که روی یک توکن باید پیاده سازی شود تا بتواند روی اکوسیستم اتریوم فعالیت داشته باشد. توکن ERC20 به دلیل امکان استفاده در عملیات‌های جذب سرمایه یا ICO بسیار کاربردی هستند. پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین می‌توانند تا زمان ساخت بلاک چین اصلی خود، با ساخت و فروش توکن‌های ERC-20 اقدام به جذب سرمایه کنند. توکن‌های ERC-20 روی تمام کیف‌ پول‌های معتبر اتریوم قابلیت ذخیره‌سازی و انتقال دارند.

بخش ERC در توکن های ERC20 مخفف عبارت Ethereum Request for Comments است. RFC خلاصه شده عبارت Request For Comment بوده و اسناد RFC مجموعه ای از يادداشت های تکنيکی و سازمان يافته میباشند که پيرامون اينترنت و مباحث جنبی آن رشد پيدا کرده‌اند. به زبان ساده‌، ERC20 مجموعه‌ای از قواعد و مقرراتی است که به شما کمک می‌کند یک قرارداد هوشمند را به همراه توکن‌هایش بر بستر اتریوم بسازید.

تفاوت توکن های ERC20 با کوین ها

توکن ها در بستر بلاک چین اتریوم، دارایی‌هایی هستند که ارزش دارند. آنها همانند بیت کوین، لایت کوین و اتریوم ارسال و دریافت می‌شوند. تفاوت این توکن ها با ارزهای دیجیتالی که مانند بیت کوین بلاک چین جداگانه دارند، این است که این توکن ها از آدرس های اتریوم استفاده می‌کنند و تراکنش های خود را روی بلاک چین اتریوم می‌فرستند؛ درحالی که کوینی مثل بیت کوین، بلاک چین مخصوص خودش را دارد و تراکنش های آن روی بلاک چین بیت کوین ثبت می‌شوند.

مزایای توکن های ERC20

پیش از اینکه این استاندارد به وجود بیاید، برنامه نویس‌ها از اسامی متفاوتی برای نوشتن کد خود استفاده می‌کردند. برای مثال یکی از اسم تابع totalAmount برای ارائه تعداد کل توکن‌های عرضه شده استفاده می‌کرد و دیگری از totalNumber. به دنبال آن کیف پول‌ها و صرافی‌ها برای ارتباط گرفتن با هر توکن مجبور بودند کد هر توکن را بخوانند و برای ارتباط با آن توکن، تغییرات لازم را در پلتفرم خود اعمال کنند. بنابراین استفاده از یک استاندارد مشخص مزایای زیر را دارد:

    1. یکریختی توکن‌ها
    2. سادگی لیست شدن در اکسچنج ها برای ترید
    3. سادگی برای ارتباط با سایر قراردادهای هوشمند
    4. سادگی برای تعامل با کیف پول های مختلف
استاندارد توکن ERC-20

استاندارد توکن ERC-20

این توکن‌ها، در حقیقت همه چیز را ساده‌ می‌کنند قبل از روی کار آمدن آنها، هر برنامه‌ای زبان و اصطلاحات مخصوص به خود را داشت. مثلا یک توکن برای نشان دادن مقدار کلی از عبارت totalAmount استفاده کرده درحالی که دیگری از عبارت totalNumber استفاده می‌کرد.

در صورت نبودن این استانداردها، تیم توسعه دهنده نرم افزار باید وقت و هزینه زیادی را صرف ساخت بلاک چین و توکن می‌کرد. همچنین صرافی و کیف‌پول‌ها می‌بایست پلتفرم خود را با تک‌تک زبان‌ها و استانداردهای توکن‌ها سازگار می‌کردند. با داشتن یک استاندارد جهانی، هر توکن جدید قادر است به طور خودکار به یک صرافی یا کیف پول اضافه گردد. استاندارد ERC20 ، فرآیند ایجاد یک توکن را بسیار آسان کرده است به همین علت بود که اتریوم محبوب‌ترین پلتفرم ICOها در سال ۲۰۱۷ شناخته شد.

معایب ERC20

در استاندارد ERC20 مسائلی وجود دارد که به آنها نپرداخته است. در این استاندارد گیرنده از دریافت توکن مطلع نمی‌شود و این امر می‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه کاربر شود. برای مثال اگر شما توکن‌های خود را به آدرس قرارداد هوشمند یک توکن ERC20 دیگر ارسال کنید، توکن های شما در آن آدرس گیر می‌افتد؛ درحالی که چنین تراکنش هایی باید برگشت بخورند. تا آخر سال ۲۰۱۷ حدودا ۳ میلیون دلار به این دلیل از دست رفته است.

برای حل این مشکل جامعه اتریوم اکنون استاندارد جدیدی به نام ERC-223 معرفی کرده است. این استاندارد اجازه نمی‌دهد که توکن به آدرسی که از دریافت آن توکن پشتیبانی نمی‌کند، ارسال شوند.

مشکل نرم افزاری batchOverflow مشکل دیگری است که این استاندارد محدودیتی برای آن در نظر نگرفته است. وجود این مشکل در یک توکن می‌تواند منجر به خرج کردن مبلغی بیش از موجودی، از یک آدرس شود. در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ به دلیل این مشکل نرم افزاری، تعدادی از صرافی‌ها امکان برداشت و واریز تعدادی از توکن‌های ERC20 را موقتا بستند. این مشکل، همان مشکل کلاسیک سرریزی نوع داده‌ای integer است که هکرها از طریق آن می‌توانند مقداری زیادی توکن بدست آورند.

استاندارد توکن ERC20 بدون مشکل نیستند. در حقیقت ممکن است به صورت ناخواسته زمانی که به عنوان یک روش پرداخت به جای اتر در قراردادهای هوشمند به کار می‌روند، تخریب شوند. ۳ میلیون دلار به علت همین نقص از دست رفته است. برای رفع این مشکل اتریوم به دنبال ایجاد استاندارد جدیدی به نام  ERC-223 است.

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.