مقایسه Yoast SEO و Rank Math

مقایسه Yoast SEO و Rank Math

🕓 زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقایسه Yoast SEO و Rank Math

مقایسه Yoast SEO و Rank Math : تا به امروز افزونه Yoast SEO محبوب ترین افزونه سئوی وردپرس شناخته شده است.  اما برای دسترسی به ویژگی های عالی آن باید نسخه Pro افزونه را خریداری کنید. افزونه Rank Math افزونه ای است که می توانید بسیاری از ویژگی های پرمیوم افزونه Yoast را به رایگان در اختیار داشته باشید.موتورهای جستجو مانند Google و Bing از الگوریتم های جستجو برای یافتن و رتبه بندی مرتبط ترین سایت ها با ترم جستجو استفاده می کنند و سایتی که در رتبه اول قرار می گیرد 70% کل ترافیک را جذب می کند.

چنانچه می خواهید سایت شما در صفحه ی اول جستجوی گوگل باشد. باشد محتوای سایت زا به درستی بهینه کنید. افزونه های نام برده برای همین کار ساخته شده اند و همچنین استفاده از آن برای کاربران وردپرس بسیار آسان است.

یکی از ویژگی های مهم Yoast SEO مورد اعتماد بودن این افزونه از دید کاربران است. به طوریکه بیش از 5 میلیون نصب فعال دارد. از طرف دیگر افزونه Rank Math توسط تیم MyThemeShop توسعه یافته است. اگرچه محبوبیت Yoast را ندارد اما یک مجموعه عالی از ویژگی های قدرتمند و همچنین بازخوردهای بسیار خوب است.

ویزارد راه اندازی و رابط کاربری

راه اندازی هر دو به یک صورت در پیشخوان وردپرس مانند سایر افزونه ها انجام می پذیرد. علاوه بر این پس از فعال سازی، هر دو افزونه منو جدیدی را در پیشخوان وردپرس اضافه می کنند. در این منو می توانید ویژگی های مختلف افزونه را تنظیم کرده و چگونگی بهینه سازی محتوا برای افزایش ترافیک ارگانیک را پیکربندی کنید.

 Rank Math پس از فعال سازی، شما را ملزم به ایجاد اکانت Rank Math و اختصاص دادن آن به وب سایت تان می کند. همچنین یک ویزارد راه اندازی را فعال کرده و به شما کمک می کند تا همه گزینه ها را برای تجربه کاربری بهتر به درستی تنظیم کنید. Yoast SEO  نیز یک “ویزارد پیکربندی” ارائه می دهد اما کاربر باید آن را به صورت دستی فعال کند.

به طور کلی Rank Math در این زمینه کاربر پسندتر است. از لحاظ رابط کاربری، افزونه Yoast SEO تمرکز بیشتری بر روی کارایی در مقایسه با زیبایی دارد. شما همه بهینه سازی ها را می توانید با استفاده از گزینه هایی که به صورت مرتب در دسته های از پیش تعریف شده سازمان دهی شده اند، انجام دهید. اما UI افزونه Yoast SEO ظاهر چندان جذابی ندارد. در مقابل Rank Math رابط کاربری جذابی دارد که توجه کاربر را به خود جلب می کند. ترکیب رنگی زیبا و UI روان و راحت این افزونه نه تنها ظاهر مدرن تری به آن داده است. بلکه تجربه کاربری بهتری را نیز ایجاد می کند.

پیشنهاد خودکار کلمه کلیدی گوگل

اگر قصد داشته باشید محتوای خود را برای تنها یک کلمه کلیدی بهینه سازی کنید، Rank Math به صورت خودکار کلمات کلیدی دیگر و همچنین کلمات کلیدی طولانی براساس پیشنهادات گوگل را نیز به شما پیشنهاد می دهد. افزونه Yoast هیچ ویژگی درون ساخته که معادل ویژگی پیشنهاد کلمه کلیدی گوگل باشد را ندارد. بنابراین اگر ایده هایی برای کلمه کلیدی نیاز داشته باشید باید به ابزارهای شخص ثالث مانند Google Keyword Planner مراجعه کنید.

مقایسه Rank Math و Yoast SEO از لحاظ عبارت کلیدی کانونی

عبارت کلید کانونی از بهترین ویژگی های Yoast SEO به حساب می آید. با استفاده از این ویژگی می توانید به راحتی مقالات خود را برای کلمه کلیدی مورد نظر خود بهینه سازی کنید. به این ترتیب وقتی کاربر برای آن کلمه کلیدی جستجوی خود را انجام می دهد. محتوای شما در SERP نشان داده شده و نتایج بهتری در جستجوی گوگل کسب می کنید. اما Rank Math یک گام از Yoast جلوتر گذاشته است. Rank Math به شما اجازه استفاده از حداکثر 5 کلمه کلیدی را می دهد. و شما می توانید محتوای خود را براساس چند کلمه کلیدی مختلف بهینه سازی کنید.

تفاوت در این است که افزونه ی Rank Math این قابلیت را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار میدهد. در حالی که در Yoast SEO در نسخه ی پرمیوم عرضه شده است.

مونیتورینگ خطای 404 و مدیریت ریدایرکت ها

همه صاحبان وب سایت ها از لینک های داخلی و خارجی برای بهبود تجربه کاربری استفاده می کنند. اما این لینک ها در صورتی که پیوند مورد نظر حذف شود. می توانند باعث ایجاد خطای 404 شوند. خطای 404 برای وب سایت شما اصلاً خوب نیست. این نوع خطا به راحتی از سرچ کنسول گوگل ردیابی می شود. هرچه تعداد خطاهای سایت شما بیشتر باشد. تجربه کاربری بدتری خواهید داشت و گوگل رتبه شما در نتایج جستجو را پایین تر می آورد.

به همین ترتیب سایت شما می تواند لینک های شکسته داشته باشد. که تأثیر منفی روی کاربر داشته و باعث افزایش بونس ریت شوند.

برای رفع خطای 404 در وردپرس و همچنین لینک های شکسته باید URL های دارای خطا را به URL های معتبر ریدایرکت کرد. این کار از طریق یک مدیر ریدایرکت به راحتی انجام می شود. هر دو افزونه Yoast SEO و Rank Math سیستم مدیریت ریدایرکت قدرتمند و اختصاصی دارند. و می توانید به جای استفاده از افزونه هایی مانند افزونه Redirection از این افزونه های سئو استفاده کنید.

تفاوت در اینجا است که Rank Math این سیستم را به رایگان در اختیار شما قرار می دهد. اما برای دستیابی به این ویژگی افزونه Yoast SEO باید نسخه پرمیوم آن را خریداری کنید. برای مشاهده لینک های دارای خطای 404 کافی است به صفحه مونیتورینگ 404 افزونه Rank Math مراجعه کرده تمام خطاهای 404 را ردیابی کنید. شما نه تنها می توانید خطاها را ردیابی نمایید بلکه می توانید آن URL را با استفاده از ماژول redirection افزونه Rank Math به یک URL معتبر ریدایرکت کنید.

آنالیز محتوا

بخش آنالیز محتوا مهمترین و پر استفاده ترین بخش هر افزونه سئو است. هر دو افزونه Yoast SEO و Rank Math در مقایسه با یکدیگر محتوای شما را مستقیماً از ویرایشگر نوشته وردپرس آنالیز می کنند و تغییراتی که باعث بهبود سئوی سایت شما می شود را پیشنهاد می کنند. افزونه یواست پس از آنالیز محتوا به شما می گوید که کارتان خوب یا بد بوده است. اما افزونه Rank Math به محتوای شما از 1 تا 100 نمره می دهد که برای تشخیص اینکه تا چه حد نوشته خود را به خوبی بهینه سازی کرده اید دید بهتر و شفاف تری می دهد. همچنین توصیه هایی که در Rank Math برای بهبود محتوا ارائه می شود.  واضح تر و دقیق تر و در نتیجه کاربردی تر و عملی تر است.

نقشه سایت

نقشه های XML سایت توسط ربات های موتورهای جستجو و خزنده های وب استفاده می شود.  تا در تمام نوشته ها و برگه های سایت شما حرکت کرده و آنها را در دیتابیس موتور جستجو به درستی ایندکس کنند. بدون نقشه XML سایت، این ربات ها ممکن است برخی از پست های سایت شما را از دست بدهند. در نتیجه هرگز در SERP دیده نشوند.

هر دو افزونه Yoast SEO و Rank Math به شما اجازه تولید نقشه های XML سایت با فشردن یک دکمه را می دهند و از این لحاظ هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مقایسه Rank Math و Yoast SEO از نظرSEO Audit Tool

بسیاری از وبمستران از ابزارهای رسیدگی سئو (SEO Audit Tools) برای بررسی سلامت وب سایت خود استفاده می کنند. افزونه Rank Math یک ابزار رسیدگی سئو اختصاصی دارد که می توانید از پیشخوان وردپرس مستقیماً از آن استفاده کنید.

برای دسترسی به این ابزار رسیدگی سئو می توانید به صورت جداگانه نیز وارد وب سایت Rank Math شوید و با استفاده از ابزار آنالیز سئو Rank Math هر وب سایتی را بررسی کنید.

افزونه Yoast چنین ویژگی رسیدگی سئویی را ندارد. اگر از افزونه Yoast SEO استفاده می کنید می توانید از ابزار SEMRush استفاده کنید. این ابزار از ابزار رسیدگی رایگان Rank Math بهتر است زیرا داده های مفصل و دقیقی از وب سایت شما در اختیارتان قرار می دهد.

مدیریت نقش برای وب سایت های چند نویسنده

مدیریت نقش همانطور که از نام آن پیدا است، اجازه کنترل نقش ها و سطح دسترسی های نویسندگان مختلف در وب سایت هایی که چندین نویسنده دارند را می دهد. این ویژگی برای وب سایت هایی که بیش از 100 نویسنده در آنها محتوا تولید می کنند، مناسب است.

برای اطمینان از اینکه تمام نویسندگان می توانند محتوای بهینه سازی شده برای سئو تولید کنند. Rank Math یک قابلیت برای کنترل آسان نقش های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد که برای چنین سایت هایی ویژگی فوق العاده ای است.

افزونه Yoast SEO در مقایسه با Rank Math حتی در نسخه پرمیوم آن این ویژگی را ارئه نمی دهد و برای چنین وب سایت هایی مناسب نیست.

پشتیبانی

Yoast SEO پشتیبانی سطح پیشرفته را فقط با پلن پرمیوم خود ارائه می دهد.  کاربرانی که از نسخه رایگان استفاده می کنند برای حل مشکلات خود می توانند از پایگاه دانش این افزونه شامل همه سؤالات متداول استفاده کنند. اما Yoast SEO در طی سالهای متمادی نشان داده است که بسیار قابل اعتماد است و به ندرت مجبور خواهید شد. با تیم پشتیبانی آنها در تماس باشید.

در Rank Math داستان کاملاً متفاوت است. این افزونه که بین افزونه های سئو تازه کار محسوب می شود. ممکن است دارای اشکالات جزئی باشد و شما را مجبور به تماس با تیم پشتیبانی کند. اما تیم پشتیبانی MyThemeShop بسیار فعال هستند و هفت روز هفته و در طول شبانه روز در دسترس می باشند تا همه مشکلات شما را برطرف کنند.

جمع بندی

همانطور که به وضوح مشاهده می کنید، Rank Math  یک مجموعه فوق العاده از انواع ویژگی ها را ارائه می دهد که می تواند به شما کمک کند تا سئو سایت خود را به سطح بالاتری برسانید. این به این معنی نیست که این ویژگی ها در افزونه Yoast SEO در دسترس نیست، اما بسیاری از آنها در نسخه PRO افزونه عرضه شده است.

با توجه به این نکته ، اگر در حال حاضر از افزونه پرمیوم Yoast SEO استفاده می کنید، سوئیچ کردن به Rank Math منطقی نیست. اما  کاربرانی که از نسخه رایگان افزونهYoast SEO  استفاده می کنند می توانند افزونه سئوی خود را به راحتی به Rank Math تغییر داده و از این تغییر سود زیادی ببرند. بخصوص اینکه ویژگی ایمپورت کردن تنظیمات سئو از Yoast به Rank Math در این افزونه قرار داده شده است.

علاوه بر این، UI بصری و ویزارد راه اندازی جامع افزونه Rank Math باعث شده است.که کار با آن برای افراد مبتدی در مقایسه با Yoast SEO بسیار راحت تر باشد.

مقایسه Yoast SEO و Rank Math

مقایسه Yoast SEO و Rank Math

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.