لینک UTM

لینک UTM چیست؟ و کاربرد آن چه می باشد؟

🕓 زمان مطالعه: 4 دقیقه

UTM چیست؟

لینک UTM؛ مخفف Urchin Traffic Monitor، شامل قسمت‌های کوچکی از داده‌های رمزگذاری شده است که به انتهای URL متصل هستند تا به شما کمک کنند که محتوای خود و عملکرد کمپین خود را پیگیری کنید. این لینک‌ها دارای دو جز و پنج پارامتر استاندارد می باشند. به عبارت دیگر، ما پارامترهایی را به لینک‌ UTM اضافه می‌ کنیم تا بازدید از آن لینک را ردیابی کنیم. این دسته بازدیدها می‌تواند در هر کجا یافت شود، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تبلیغاتی کلیکی. به این ترتیب می‌توانیم بهترین روش‌های تبلیغاتی را برای کسب و کارمان رصد کنیم.

اجزا لینک‌ UTM

لینک‌ UTM از دو قسمت تشکیل شده است که در ادامه هر کدام را توضیح داده‌ایم:

متغیر رهگیری: لینک‌های UTM دارای یک متغیر منحصر به فرد می باشد که ابعادی را که دنبال می‌کنید، شناسایی خواهند کرد. متغیرها همیشه بعد از علامت «=» می‌آیند و فقط دارای حروف، اعداد، دوره ها، خط فاصله و علامت «+» هستند.

پارامتر UTM: پارامترها با utm شروع شده و پنج نوع مختلف وجود دارد که می توانید ردیابی کنید: utm_campaign ، utm_source ، utm_email ، utm_term و utm_content.

هدف از ساخت لینک‌ UTM چیست؟

زمانی که تعداد کمپین‌های ما بیشتر می‌شود، با انبوهی از اطلاعات ورودی طرف هستیم و نمی‌توانیم تشخیص دهیم کدام کمپین موثرتر هست. برای ساده‌تر شدن کار، به سراغ UTMها می‌رویم، به عبارت دیگر، هدف از این کار کوتاه کردن لینک آن هم به صورتی که قابل بررسی و ردیابی شود. اکنون دیگر از شر انبوهی از داده‌ها خلاص می‌شویم و دیگر نگران از دست دادن بودجه اضافی‌مان نیستیم. UTMها هیچ محدودیت استفاده‌ای ندارند و دقت و عملکرد دقیقی را از خود به نمایش می‌گذارند.

لینک UTM

لینک UTM

کاربرد لینک‌ UTM

لینک‌ UTM در دنیای دیجیتال مارکتینگ از اهمیت خاصی برخوردار هستند زیرا به کمک آن کمپین‌های خود را رصد و بررسی می‌نماییم. سه کاربرد اصلی لینک‌ UTM در ادامه آورده شده:

  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایمیل
  • کمپین‌های PPC(پرداخت به ازای هر کلیک)

اگر تا حالا تجربه کار کردن با اینگونه لینک‌ها را نداشتید، در مرحله اول چند نمونه بسازید و آن‌ها را بررسی کنید. لینک‌ UTM می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی‌های خود را بهتر مدیریت کنید. بهترین روش برای ردیابی تبلیغات خاص در وب سایت شما است، زیرا شما در مورد آنچه در جریان است شفافیت کامل در اختیار دارید. پس از اینکه کار با UTM را یاد گرفتید، به سراغ تعیین شاخص‌های کلیدی یا همان KPIها بروید. یک رویکرد استراتژیک برای شاخص‌های کلیدی عملکرد، برنامه ریزی بهتر و تنظیم دوره کمپین را ایجاد نمایید.

پارامترهای مهم لینک‌ UTM

بیشتر افراد برای پیگیری عملکرد کمپین‌های خود به لینک‌ UTM مراجعه می‌کنند. این لینک‌ها به تفکیک میزان ترافیک حاصل از هر منبع و رسانه بر اساس کمپین کمک می‌کنند. اساساً، لینک‌ UTM یک عملکرد را انجام می‌دهد، با کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل بازدید کنندگان شما را ردیابی می‌کند. اکنون به سراغ پنج پارامتر UTM می‌رویم که به شما کمک می‌کند بفهمید هنگام استفاده از هر پارامتر چه چیزی را می‌توانید ردیابی کنید.

۱- منبع کمپین (utm_source)

این پارامتر به شما امکان می‌دهد منبع ترافیک خود را ردیابی نمایید. منابعی که می‌توانید ردیابی کنید شامل گوگل، فیس بوک، اینستاگرام یا سایر منابع مجزا از کانال‌های بازاریابی شما هست. پارامتر منبع به صورت اجباری استفاده می شود و شمایلی مانند utm_source دارد.

۲- رسانه کمپین (utm_medium)

این پارامتر ردیابی می‌کند که بازدیدکنندگان شما از چه کانال‌های بازاریابی ایجاد شده اند. کانال‌های معروف بازاریابی شامل شبکه‌های اجتماعی، جستجوی ارگانیک، PPC، ایمیل و غیره هستند. پارامتر رسانه که به صورت utm_medium نمایش داده شده و استفاده از آن نیز اجباری می باشد.

۳- اسم کمپین (utm_campaign)

این پارامتر نشان می‌دهد کمپین شما مربوط به کدام رویداد یا هر چیز دیگری است و جز پارامترهای اجباری محسوب می‌ گردد. به عنوان مثال، کمپین شب یلدا را این گونه می‌توانید تعریف کنید:

utm_campaign=yalda

لینک UTM

لینک UTM

۴- محتوای کمپین (utm_content)

پارامتر محتوا معمولاً اختیاری بوده و فقط در صورتی استفاده می‌ شود که چندین پیوند داشته باشید که به یک آدرس اینترنتی یکسان بروند. به عنوان مثال، ممکن است دو CTA در یک ایمیل داشته باشید. محتوای UTM به شما کمک می‌کند پیوند یا CTA دقیقاً کلیک شده را مشاهده نمایید.

۵- کلمات کلیدی کمپین (utm_term)

این اصطلاح پارامتر لینک‌ UTM برای ردیابی اصطلاحات کلمات کلیدی به کار رفته و معمولاً برای تبلیغات جستجوی پولی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به این که کاربرد خاصی دارد و استفاده از آن می توان به صورت کوتاه و انگلیسی باشد. این امر کمک می کند که بهتر و راحت تر کمپین را بررسی نمایید. به عنوان مثال، تخفیف 50 درصدی به مناسبت روز مادر را به طور مختصر استفاده کنیم.

UTM Code چیست ؟

کاربرد دقیق UTM، تعیین تعداد ورودی ها از کانال های مختلف است.

یک کمپین تبلغاتی حرفه ای و برنامه ریزی شده ممکن است به روش های مختلفی اجرا شود مانند:

  • Google Ads ( تبلغات در گوگل ادورز)
  • رپورتاژ آگهی در سایت ها
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام، توییتر و …)
  • درج بنر تبلیغاتی در سایت های مختلف
  • تبلیغات بنری
  • ارسال خبرنامه های ایمیلی و پیامکی
  • تبلغات Push Notifications
  • غیره

یکی از عوامل مهم در کمپین های تبلیغاتی، مدیریت هزینه هست. و مهمترین عامل در مدیریت هزینه کمپین های تبلیغاتی، صرف هزینه در کانال مناسب است. با اینکار علاوه بر اینکه جلوی هزینه های اضافی گرفته خواهد شد، نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات نیز افزایش می بابد. لینک UTM برایمان مشخص می کند که بیشترین و کمترین ROI مربوط به کدام بستر تبلیغاتی می باشد.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.