توکن NFT یا توکن غیر مثلی چیست؟

توکن NFT یا توکن غیر مثلی چیست؟

🕓 زمان مطالعه: 5 دقیقه

توکن NFT

توکن های NFT مشابه ارزهای دیجیتال هستند. فضایی که آنها به‌عنوان محیط کار استفاده می‌کنند، همان بلاک چین است. توکن های NFT مانند بیت کوین دارای محدودیت تعداد نیستند و توسعه دهندگان آنها برای ساخت توکن جدید کار سختی ندارند؛ اما با محدودکردن تعداد آن قصد دارند ارزش توکن‌ها را بیشتر کنند. توکن های غیرمثلی (NFT) منحصربه‌ فرد و کمیاب هستند ارزش زیادی در بازار دارند و غیر قابل معاوضه هستند.

بنابراین ارزش زیادی برای صاحبان خود دارند ارزهای NFT به دو دسته مثلی و غیرمثلی دسته بندی می شوند. ارزهای مثلی ارزهایی هستند که هر دو ارز از یک خانواده هستند و در تبادل آن ها از ارزش هیچ یک کم نمی شود. مثلا: یک هزار تومنی جدید با یک هزار تومنی قبلی قابل تعویض هستند و ارزش هر دو ثابت است. ارزهای غیر مثلی، ارزهایی هستند که امکان تعویض با یکدیگر را ندارند. مثل یک تابلو نقاشی که نمی توان روی آن قیمت گذاشت.

برای مثال از توکن های غیرمثلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ وسایل کلکسیونی
_ آثار هنری دیجیتال
_ بلیت رویدادها
_ نام دامنه (نام سایت)
_ و موارد دیگر بازی‌های اکسی اینفینیتی و کامپیوتری …

توکن NFT یا توکن غیر مثلی چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم و مزیت توکن های NFT یکتا بودن آنهاست. این توکن‌ها دارای اطلاعات ثابتی هستند که نشانه‌ای از اصالت آنها می‌باشد. هر کدام از توکن های NFT ویژگی خاص مخصوص به خود را دارند که در سایر توکن‌ها مشاهده نمی‌شود. همان‌طور که گفتیم این نوع از توکن‌ها روی بلاک چین قرار دارند. بلاک چین نیز غیرمتمرکز بوده و امکان ایجاد تغییرات در آن وجود ندارد؛ بنابراین زمانی که یک خریدار خانه‌ای را می‌خرد، تمام اطلاعات آن در بلاک چین ثبت و ذخیره میگردد.

3 ویژگی مهم در توکن غیر مثلی

1) غیرقابل تقسیم بودن: شما هیچوقت نمیتوانید 0.01 بلیط سفری را خریداری کنید. بلکه باید یک واحد بلیط را خریداری کنید. در صورتی که برای توکن های غیر مثلی مانند بیت کوین و اتریوم و NFT می توانید تا 7 رقم اعشار را خریداری کنید.

2) یونیک و خاص بودن: اگر یک تابلو فرش که نمادی از فرهنگ یک جامعه است را بخواهیم ارزش گذاری کنیم و به آن توکن نسبت دهیم، آن توکن به خودی خود یونیک و خاص است.

3) محدود و متناهی بودن: اگر قرار باشد برای یک تابلوفرش یک توکن در نظر بگیرند؛ به تعداد محدود در نظر می گیرند. با این کار بر اساس نظام عرضه و تقاضا، قیمت توکن غیرمثلی افزایش پیدا می کند.

توکن های NFT چگونه ساخته می شوند؟

یکی از بلاک چین‌هایی که از توکن های NFT استقبال می‌کند، بلاک چین اتریوم است. بلاک چین اتریوم استاندارهای زیادی برای ایجاد توکن های NFT دارد و برای ساخت آنها بسیار مناسب می‌باشند. در ادامه میخواهیم به تعدادی از استانداردهای اتریوم برای ساخت توکن های غیرقابل معاوضه اشاره کنیم:

استاندارد ERC721

یکی از استاندارهای اتریوم که البته نخستین آنها می‌باشد استاندارد ERC721 است. که در این استاندارد، حق مالکیت هر فرد برای هر توکن تعیین می‌شود که قابلیت انتقال آن در شبکه وجود دارد. کدهایی که برای برنامه‌نویسی این توکن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زبان سالیدیتی است.

استاندارد ERC1155

استاندارد ERC1155 به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا توانایی ساخت توکن های نیمه مثلی (semi fungible) را داشته باشند. تیم انجمن کوین استاندارد ERC1155 را برای استفاده، ارائه کرده است. توکن های نیمه مثلی این قابلیت را برای کاربران فراهم می‌کنند که چند فرد از یک آیتم یکسان استفاده کنند.
برخلاف استاندار ERC721 این تغییرات در استاندارد ERC1155 ایجاد شده است و دسترسی بیشتری نسبت به استاندارد قبلی دارد؛ زیرا در استاندارد قبلی تنها یک نفر می‌توانست از یک توکن استفاده کند.

علاوه بر اتریوم بلاک چین‌های دیگری مانند «ایاس» و «کازماس» نیز از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده و امکان ساخت توکن های NFT در آنها وجود دارد. اتریوم نیز به دلیل داشتن امکانات بیشتر از سایر بلاک چین‌ها موجب شده تا توسعه دهندگان زیادی از آن استفاده کنند.

چگونه میتوان در پروژه های NFT شرکت کرد؟

برای شرکت در پروژه های توکن های غیرمثلی کار سختی نیست. با این حال توسعه دهندگان این برنامه‌ها قصد دارند دسترسی ساده‌تری برای افراد تازه‌کار قرار دهند تا به‌راحتی توانایی استفاده از خدمات NFT را داشته باشند.
یکی از معایب توکنی‌های NFT این است که به دلیل مقیاس‌ناپذیر بودن شبکه‌ها بلاک چین، کارمزد فعالیت‌های انجام شده، بسیار زیاد است. همچنین زمانی که توکنی را خریداری می‌کنید، خریداری برای آن وجود ندارد. برخلاف ارزهای دیجیتال که در برخی معاملات، تنها چند ثانیه زمان لازم است تا مقدار در نظر گرفته به فروش برسد.
بنابراین بعد از خرید توکن غیرقابل معاوضه، باید به دنبال مشتری باشید تا توکن شما را خریداری کند. در حال حاضر دولت‌ها و کشورهای زیادی به این پروژه‌ها توجه نمیکنند. تاکنون برای کاربرانی که از توکن های NFT استفاده می‌کنند، بیشتر جنبه سرگرمی داشته است. تمامی پروژه های NFT یکسان نیستند. فعالیت‌هایی که در هر پروژه انجام می‌شود با پروژه‌های دیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی برای استفاده از پروژه های غیرمثلی، مراحلی که در زیر بیان کردیم اجرا می‌شود:

مرحله اول: ورود به سایت پروژه انتخاب شده

در مرحله اول، اولین قدم ورود به سایت پروژه موردنظر است. توجه داشته باشید که بیشتر پروژه‌های موجود در نسخه دسکتاپ قابل اجرا هستند و این مورد به دلیل نوپا بودن و قرارداشتن در مراحل ابتدایی کار وجود دارد.

یکی از پروژه‌هایی که کاربران زیادی از آن استقبال کرده‌اند، کریپتوکیتیز نام دارد. برای ورود به این پروژه باید وارد وب‌سایت (cryptokitties.co) شده و روی استارت کلیک کنید. سپس یک ایمیل وارد کنید و نام مستعاری برای خود در نظر بگیرید.
تعدادی از پروژه‌ها وجود دارند که باید نرم‌افزار آنها را دانلود و نصب کنید. فراموش نکنید که نسخه اصلی را حتماً از وب‌سایت رسمی پروژه دانلود کنید.

مرحله دوم: نصب کیف پول دیجیتال

به دلیل محبوبیت فراوان کیف پول متامسک، در اکثر پروژه‌ها از آن استفاده می‌شود. همان‌طور که میدانید پروژه‌های NFT غیرمتمرکز هستند و به نصب کیف پول‌های دیجیتالی نیاز دارند. زمانی که وارد یکی از پروژه‌ها شوید، باید کیف پول خود را به آن متصل کنید تا تراکنش‌ها خرید و فروش در آن ثبت شوند.
البته در نظر داشته باشید که برخی از پروژه‌ها از والت خاصی استفاده کرده و شما به همین منوال باید از آن استفاده کنید. متامسک (Metamask) یکی از والت‌های پرطرف‌دار در این زمینه است که متن‌باز بوده و از امنیت بالایی برخوردار است. کیف پول متامسک روی نسخه‌های کروم و فایرفاکس، به‌صورت اکستنشن (افزونه) قابل نصب است. متامسک یکی از والت‌های اختصاصی اتریوم است.

مرحله سوم: واریز انواع توکن به والت برای خرید و فروش

برای فعالیت در برخی پروژه‌ها، تنها راه فعالیت این است که توکن بخرید. به‌عنوان مثال پروژه‌های کریپتوکیتیز و… در این دسته قرار دارند.
درواقع برای فعالیت در پروژه‌های NFT باید مقداری ارز دیجیتال در والت خود نگهداری کنید. طبق گفته‌های قبلی بیشتر پروژه‌ها در بلاک چین اتریوم قرار داشتند؛ بنابراین بیشتر خرید و فروش‌ها با ارز دیجیتال اتریوم صورت می‌گیرد. اما پروژه‌هایی وجود دارند که از رمز ارز مخصوصی استفاده می‌کنند.

پروژه‌های NFT در آینده سر و صدای زیادی به پا می‌کنند و مانند فناوری‌های دیگر، خدمات بسیار خوبی برای کاربران خود ارائه می دهند. پروژه‌های NFT امروزه بخش کوچکی از بازار خود را به گردش درآورده‌اند و بیشتر در زمینه بازی‌های کامپیوتری و آثار هنری دیجیتال و… فعالیت دارد. باتوجه به اینکه حوزه توکن های غیرمثلی نوپا هستند، افراد زیادی از نحوه کارکرد آن مطلع نیستند و همین امر برای کلاهبرداری کافی است.
بنابراین می‌توان توکن های غیرمثلی (NFT) را در گوشه‌ای از کارهای خود قرار داده و در زمان مناسب به آن ورود پیدا کنیم. اگر برای ساخت کیف پول متامسک اقدام نکرده‌اید می‌توانید از مقاله آموزش کامل کیف پول متامسک (MetaMask) آن را فراگرفته و والت خود را برای پروژه های NFT و ارزهای دیجیتال بسازید.

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.