ترفند های جستجو در گوگل

ترفند های جستجو در گوگل

🕓 زمان مطالعه: 4 دقیقه

در دنیای امروز سوال های فراوانی ذهن مردم رادرگیر میکند که شاید موتور جستجوگر گوگل بهترین پاسخ برای آن ها باشد. نحوه ی جستجوی صحیح در گوگل خود یک مزیت به شمار می آید. بارها پیش آمده که سوال خود را به صورت خلاصه در بخش جستجو نوشته باشید و سپس با زدن دکمه ی ثبت نتایج موجود برای شما به نمایش در آمده است. در این مقاله ترفند های جستجو در گوگل را بررسی می کنیم.

در صورتی که پاسخ خود را به درستی نیافتید، بار دیگر تلاش کنید و سوال خود را با کلمات و عبارات دیگر جایگزین نمایید. به عبارت دیگر اگر برای یافتن پاسخ سوال خود مصمم باشید این کار را آن قدر تکرار کنید تا سرانجام به یک نتیجه ی درست و منطقی برسید.

همه ی شما برای دسترسی به یک جستجوی پیشرفته نیاز دارید برخی عملگرها و علامت ها را بدانید تا به وسیله ی آن بتوانید به سرعت واژگان نامطلوب را حذف کنید و در نتیجه ی آن نتایج جستجوی خود را محدود تر کنید.

1. جستجو برای دامنه و یا یک وبسایت خاص

از جمله ترفند های جستجو در گوگل جستجوی دامنه است. اگر جستجوی شما تنها مربوط به نتایج حاصل از یک وبسایت خاص باشد، می توانید با استفاده از درج نام وبسایت در انتهای عبارت نوشته شده ی خود، جستجوی خود را به آن سایت و یا دامنه ی خاص محدود کنید.

2. از گیومه برای جستجو با یک عبارت دقیق استفاده کنید

برای جستجوی عبارت دقیق به یک ترتیب خاص، علامت ​های نقل قول را در اطراف کلمات بنویسید”[هر کلمه ​ای]”. توجه کنید که جستجو با استفاده از علامت‌های نقل قول​ ممکن است شامل برخی از نتایج مرتبط نشود. به عنوان مثال، جستجوی “ناقوس اسکندریه” سبب می شود به صفحاتی که در آن از ناقوس بزرگ اسکندریه نام برده شده دسترسی پیدا نکنید.

ترفند های جستجو در گوگل

ترفند های جستجو در گوگل

3. نگران بزرگی و کوچکی حروف نباشید

جستجو به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست. جستجوی new york times نتایجی مشابه جستجوی New York Times را دارد.

4. حذف سایت ها و یا کلمه ها با علامت منها

از موارد دیگر ترفند های جستجو در گوگل میتوان به حذف سایت ها و یا کلمه ها با علامت منها اشاره کرد. در نقطه ی مقابل، اگر بخواهید یک وبسایت و یا کلمه ی خاص از نتایج جستجوی شما حذف شود کافیست قبل از آن کلمه و یا عملگر خاص یک خط تیر بذارید. عباراتی چون Amazon Alexa -site:cnet.com یا Amazon Echo review -Dot مثال های روشنی برای این ترفند می باشد.

این مورد موقع جستجو بسیار مفید می باشد؛ فرض کنید به دنبال حیوانی هستید که خودرویی دقیقاً به همان نام مانند موستانگ و یا جگوار نیز وجود دارد. در همین خصوص می توانید با نوشتن عبارت jaguar -car نتایج حاصل را بیش از پیش به خودروهایی با این نام محدود نمایید و بالعکس، یعنی jaguar -animal را بنویسید.

این مورد نتایج نمایش داده شده را به صورت کامل فیلتر نمی کند، به همین دلیل بهتر است در عبارت خود از عملگر ها و کلمات کلیدی بیشتری مثل jaguar -car -auto استفاده کنید.

5. جستجو در یک سایت خاص

جستجو در یک سایت از ترفند های جستجو در گوگل محسوب می شود. اگر اطمینان دارید که نتیجه مورد نظر شما در یک سایت یا یک نوع خاص از سایت (org، .edu.) وجود دارد، قبل از عبارت جستجوی خود :site را وارد کنید. به عنوان مثال: site:edu یا site:nytimes.com.

ترفند های جستجو در گوگل

ترفند های جستجو در گوگل

6. نگران علائم نگارشی نباشید

علائم نگارشی در جستجو نادیده گرفته می​ شود. این علائم شامل @#%^*()=[]\ و سایر نویسه‌های ویژه هستند.

7. جستجوی فایل ها با فرمتی خاص

اگر دنبال یک فایل پاورپوینت و یا پی دی اف میگردید، می توانید نتایج جستجوی خود را به انواع خاصی از فایل ها محدود نمایید. برای این کار کافیست عبارت :filetype را نوشته و پس از آن نوع فایل خود را وارد کنید.

8. استفاده از حرف کلیدی OR را از یاد نبرید

از موارد دیگر ترفند های جستجو در گوگل میتوان به استفاده از حروف کلیدی اشاره کرد. امکان دارد همیشه نخواهید در مورد یک چیز به خصوص سرچ بزنید. در این شرایط موارد متعددی پیش روی شما قرار دارند که می توانید برای جستجوی آن ها از عملگر OR استفاده کنید. این عملگر تا حدودی برای مقایسه ی دو چیز مثل قهوه و چای مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال اگر به دنبال مواردی هستید که با انجام آن ها به اتوماسیون خانه ی خود بپردازید جستجوی عبارت home automation Raspberry Pi or Arduino نتایجی مرتبط با هر دو دیوایس مورد نظر را برای شما به همراه دارد.

9. یافتن وب سایت های شبیه

گسترش دید در رابطه با مسائل مختلف بسیار مهم می باشد. به همین منظور پیدا کردن محتوای مشابه در سطح اینترنت معمولاً امری طاقت فرسا می باشد. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از عملگر :related در گوگل است تا بتوانید وبسایت های مشابه با سرویسی که دوستش دارید را پیدا کنید.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.