تاثیر طول محتوا بر سئو

تاثیر طول محتوا بر سئو

🕓 زمان مطالعه: 8 دقیقه

تاثیر طول محتوا بر سئو

محتوا یکی از مهمترین موارد در سئو سایت می باشد. قصد داریم در این مقاله تاثیر طول محتوا در سئو را با هم مورد بررسی قرار دهیم. منظور از طول محتوا تعداد کلمات و کاراکترهای می باشد.

اهمیت طول محتوا در سئو

حتما می دانید که یک محتوای خوب از نظر سئو و طبق گفته گوگل باید حداقل 350 واژه داشته باشد. البته این مقدار برای چند سال پیش بود، من پیشنهاد می کنم برای مطالب، محصولات و صفحات سایت خود حداقل 500 کلمه محتوا بنویسید. اما اگر تعداد واژه های زیادتر باشد چه تاثیر خوبی می تواند روی سئو سایت ما داشته باشید ؟! و یا اگر کمتر از 350 واژه باشد چطور !؟

اگر طول محتوای شما کمتر از 350 کلمه باشد یعنی حداقل استاندارد آن را رعایت نکرده اید و این اصلا برای سئو محتوای شما خوب نیست.

اما اگر طول محتوا طولانی باشد مثلا بیش از 1000 یا 2000 واژه که یک مقاله طولانی محسوب می شود، تاثیر بسیار خوبی بر سئو شما خواهد داشت. البته ما مقالاتی در سطح وب داریم که بیش از 15 هزار واژه دارند که واقعا اینگونه مقالات و صفحات به عنوان مرجع و منبع شناسایی می شوند.

چرا محتوا مهم است

قبل از اینکه سراغ دلایل و تاثیر محتوا در سئو سایت بریم ابتدا لازم است با دلیل اهمیت محتوا آشنا شوید. بی شک شما هم جاهای مختلفی این جمله و شعار را شنیده اید که می گویند ” محتوا پادشاه است ” منظور آنها از این شعار چیست ؟ در مبحث سئو نکات بسیار زیادی را باید در نظر بگیریم. اکثر متخصصین و سئوکاران بزرگ بر این باورند که محتوا جزو اصلی ترین دلایل موفقیت یک سایت می باشد. همان محتوایی که شما به صورت مطالب روزانه ، اخبار ، محصولات جدید و … به سایت خود اضافه می کنید.

گوگل یک موتور جستجوی هوشمند می باشد. اکنون تمام هدف گوگل این است که بتواند با کیفیت ترین نتیجه و دقیق ترین نتیجه را به کاربران نمایش دهد. به همین دلیل روی متحوای صفحات اینترنتی حساسیت بیشتری دارد. اگر محتوای شما خوب نباشد، با وجود اینکه رتبه خوبی داشته باشید، باز هم در نتایج به خوبی ظاهر نخواهید شد. به همین دلیل است که یک از مهمترین نکات در سئو سازی وبسایت مربوط به محتوای سایت می باشد.

افزونه Yoast Seo و آنالیز طول محتوا

اگر شما با استفاده از وردپرس سایت خود را راه اندازی کرده باشید به احتمال خیلی زیاد از افزونه Yoast Seo برای سئو و بهینه سازی سایت خود استفاده می کنید. این افزونه جزو بهترین افزونه های سئو وردپرس می باشد. قابلیت بسیار خوبی که این پلاگین دارد، شمارش تعداد کلمات محتوا شما می باشد.علاوه بر شمارش مقدار استاندارد آن را نیز به شما نمایش می دهد. یعنی در قسمت آنالیز محتوا به صورت پیش فرض نوشته است که حداقل طول محتوای شما باشد 300 واژه باشد. اگر طول محتوای شما کمتر از این مقدار باشد با رنگ قرمز به شما اخطار خواهد داد.

چرا محتوای طولانی بنویسیم؟

وقتی ما یک مقاله جدید داخل سایت قرار می دهیم چه تفاوتی دارد که مقاله ما 5 خط داشته یا 50 خط داشته باشد؟ مثلا بجای اینکه من کلی توضیحات در بالا نوشتم می توانستم در چند جمله کوتاه به شما بگویم که تاثیر طول محتوا در سئو چی هست و چرا باید محتوای طولانی تولید کنیم؟ اما سعی کردم به همه موارد در این زمینه اشاره کنم. باید سعی کنم هر کلمه کلیدی که به این مقاله مربوط می شود را در سراسر آن بکار ببرم.

البته توجه داشته باشید که تنها منظور از محتوای طولانی استفاده از کلمات کلیدی زیاد ، و اشاره به موضوعات مختلف نیست. ما قصد داریم با نوشتن یک مقاله طولانی، کاملترین محتوا و توضیحات را برای آن بنویسیم که کاربران به پاسخ سوالات و مشکلات خودشان دست پیدا کنند.

برخی از دلایل مهم برای تولید محتوای طولانی در سایت را برای شما لیست کرده ام.

  • ایجاد کاملترین توضیحات درباره موضوع محتوا
  • تبدیل شدن به مرجع و منبع در زمینه مورد نظر
  • پوشش انواع کلمات کلیدی و موضوعات متنوع
  • پاسخگو و برطرف کننده نیاز کاربران
  • ظاهر شدن هر چه بهتر در نتایج گوگل
  • افزایش میزان ماندگاری کاربران داخل صفحه
  • کسب رضایت کاربران
  • و …

نوشتن کاملترین توضیحات درباره موضوع محتوا

اولین موردی که باید به آن اشاره کنم مربوط به کامل بودن محتوا است. همین مقاله را در نظر بگیرید، سایت های زیادی درباره همین موضوع داخل سایت خود تولید محتوا کرده اند. محتوای هر سایتی کاملتر باشد بی شک به عنوان بهترین مقاله انتخاب خواهد شد. بنابراین برای اینکه یک کار عالی انجام داده باشید بهتر است برخلاف سایت های رقیب یا همکاران خود محتوای بیشتری برای صفحات سایت خود بنویسید.

تبدیل شدن به مرجع و دریافت بک لینک

منظور از این مورد یعنی وقتی محتوای آموزش یا هر چیزی که داخل سایتتان نوشتید کامل و جامع باشد، سایت شما برای آن موضوع به یک مرجع و منبع تبدیل خواهد شد. وقتی شما بتوانید یک مقاله با طول محتوای زیاد بنویسید و تمامی بخش های موضوع مورد نظر را پوشش دهید اکثر سایت ها با دلیل کامل بودن محتوای شما به آن صفحه لینک خواهند داد.

تصور کنید در رابطه با موضوع تاثیر طول محتوا بر سئو شما در سایت خود یک مقاله فوق العاده کامل نوشته اید. از طرفی هم در نتایج اول گوگل قرار گرفته اید. اصلا منطقی نیست که من وقت بگذارم برای همان زمینه که شما به عنوان مرجع شناخته شده اید کلی محتوا تولید کنم. بجای اینکار روی موضوع دیگری وقت میگذارم و درنهایت روی موضوع جدیدتری سایت خودم را به مرجع تبدیل می کنم. در عوض برای اینکه کاربران سایت در رابطه با آن موضوع هم چیزی بخوانند یک مقاله مختصر و کلی درباره اهمیت طول محتوا در سئو می نویسم و تنها نکات مهم را داخل آن توضیح می دهم. در نهایت برای مطالعه بیشتر می توان به سایت شما لینک دهم.

بکارگیری کلمات کلیدی متنوع داخل محتوا

یکی از مهمترین عوامل در تولید محتوای طولانی داخل سایت مربوط به همین موضوع می باشد. وقتی شما یک مقاله 350 واژه ای می نویسید چندبار و چه تعداد کلمه کلیدی را در حد استاندارد می توانید استفاده کنید؟ نهایتا دو بار اما اگر ما یک مقاله با طول محتوای 2000 هزار واژه بنویسید به راحتی قادر خواهید بود چندین بار کلمه کلید اصلی ، چندین بار کلمات کلیدی مشابه و چندین بار هم کلمات مترادف را بکار ببرید.

پس در رابطه با تولید مقالات طولانی باید بدانید که یکی از نکات مهم مربوط به همین موضوع است. توجه داشته باشید که نباید روی این موضوع زیاد تمرکز کرده و با تکرار نادرست و نابجا کیفیت محتوای خود را از بین ببرید.

گاهی ممکن است شما یک مقاله چند هزار واژه ای فرضا 5000 هزار کلمه بنویسید ولی اصلا نتوانید از کلمات کلیدی به خوبی داخل آن استفاده کنید. بنابراین باید حواستان روی گزینه های بعدی باشد. یعنی کامل بودن، پاسخگو بودن و … پس هیچ کدام از این گزینه که خدمت شما توضیح میدهم نباید به تنهایی در نظر گرفته شوند.

پاسخگوی نیاز کاربران سایت

مورد بعدی مربوط به کاربران می باشد. برخی محتواهای کوتاه وجود دارند که وقتی کاربران اقدام به مطالعه آن می کنند، علاوه بر اینکه چیزی یاد نمیگیرند از طرفی هم گمراه می شوند. یا اینکه بدلیل ناقص بودن پاسخ خود خود را متوجه نمی شوند. بنابراین در همچین شرایطی صفحه را بسته و به سراغ حجستجوی سایت های دیگری می روند.

مورد دیگری که در رابطه با کاربران وجود دارد، وقتی طول محتوا سایت شما زیاد باشد. کاربران هر بار قصد یادگیری چیزی را داشته باشند، یا مشکلی برای آنها پیش آمده باشد ابتدا به سایت شما سر میزنند. این ویژگی هم یکی از دلایل تولید محتوای طولانی می باشد.

کسب رتبه بهتر در گوگل

نکته مهم دیگر که لازم است به عنوان یکی از دلایل اهمیت طول محتوا روی سئو به آن اشاره کنم، مربوط به کسب جایگاه و رتبه خوب در گوگل می باشد. در ابتدای همین مقاله اشاره کردم که گوگل به قدری هوشمند است که می تواند کیفیت محتوا را تشخیص دهد. همچنین گوگل تنها سعی دارد بهترین و باکیفیت ترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. به همین دلیل یکی از دلایل خوب ظاهر شدن در گوگل مربوط به نوشتن مقاله با طول محتوای زیاد می باشد.

هدف تنها مقاله و نوشته های بخش وبلاگ سایت نیست. این موارد درباره توضیحات مربوط به محصولات یا هر محتوایی که داخل سایت ممکن از وجود داشته باشد صدق می کند.

چرا طول محتوا برای گوگل مهم است ؟ چندین دلیل مختلف برای این مورد وجود دارد. برخی از این موارد را در زیر برای شما لیست کرده ام.

  • استفاده از کلمات کلیدی اصلی در بخش های مختلف
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط
  • استفاده از LSI یا کلمات کلیدی هم معنی و مترادف
  • محتوای طولانی نشان دهنده کامل بودن می باشد
  • در محتوای طولانی سرتیتر ها و هدینگ های زیادی استفاده می شود
  • داخل یک مقاله با تعداد واژه زیاد بیشتر از لیست ها استفاده می شود
  • برای جذابیت بیشتر از تصاویر داخل محتوا استفاده خواهد شد
  • امکان استفاده از ویدیو افزایش میاید
  • امکان قرار دادن فایل صوتی وجود دارد
  • و …

همه این موارد دلایلی هستند که اگر شما در تولید محتوای طولانی رعایت کنید، بی شک نتیجه بسیار خوبی در نتایج جستجوی گوگل دریافت خواهید کرد.

افزایش ماندگاری کاربران داخل سایت

یکی از دلایل اهمت داشتن نوشتن مقالات طولانی نگه داشتن کاربران داخل سایت می باشد. حتما شما هم می دانید که یکی از فاکتورهای گوگل برای بررسی کیفیت محتوا میزان ماندگاری کاربران داخل سایت می باشد. وقتی کاربری از طریق نتایج جستجو وارد صفحه یکی از مقالات شما می شود، یکی از الگوریتم های گوگل که کار آن بررسی مدت زمان ماندگاری کاربر داخل آن صفحه می باشد دست بکار خواهد شد. هر چقدر مدت زمان ماندگاری کاربر درآن صفحه بیشتر باید نشانه کیفیت محتوا برای گوگل می باشد. اما وقتی کاربر در عرض چند ثانیه صفحه را ببندد نشانه بی کیفیت بودن محتوای صفحه می باشد.

البته توجه داشته باشید که قرار نیست با چند بار این اتفاق رخ دهد. مثلا اگر محتوا بی کیفیت باشد گوگل بر اساس تعداد دفعات بازدید و میزان بانس ریت (خارج شدن کاربران از سایت) تشخیص می دهد که کیفیت محتوا در چه حدی می باشد.

کسب رضایت کاربران

امروزه کسب و کارهای اینترنتی همگی در تلاش هستند تا بتوانند کاربران زیادی را به سمت خودشان جذب کنند. افزایش کاربر و افزایش بازدید از سایت برابر است با فروش بیشتر که هر کسب و کاری دنبال همین موضوع می باشد.

وقتی شما بتوانید محتوای مفید و کاملی تولید کنید کاربران از سایت شما راضی خواهند بود. آنها با مشاهده چندین مقاله کامل با طول محتوای زیاد داخل سایت شما به شما شما جذف خواهند شد. همیشه برای یادگیری موارد جدید و رفع مشکلات ابتدا سایت شما به ذهن آنها خواهد رسید. پس اگر مطالب و توضیحات مفیدی برای آموزش ها، مقالات و محصولات خود بنویسید موفق به جلب رضایت کاربران می شود.

وقتی چیز برای نوشتن و طولانی کردن محتوا وجود ندارد

ممکن است شما مقاله یا توضیحاتی برای محصول خاصی بنویسید که محتوای خاصی برای آن وجود ندارد. برای مثال موضوعی وجود دارد که شما قادر نیستید بیشتر از 700 واژه برای آن تولید محتوا کنید. بنابراین قرار نیست 100 درصد شما محتوای های چند هزار واژه ای بنویسید. وقتی شما در همان تعداد واژه بتوانید موضوع خود را از هر نظر پوشش دهید برای کاربران کافیست. بی شک وقتی شما نمی توانید توضیح بیشتری برای آن موضوع بنویسید سایت های رقیب نیز به همین صورت خواهند بود.

پس تنها باید سعی کنید محتوای تولید شده شما بهتر از محتوای سایت همکاران باشد. نباید الکی کلمات و جملات را پشت هم قرار دهید تا یک محتوای چند هزار واژه ای تولید کنید. اگر شما قصد داشته باشید با کلمات و جملات بی ربط طول محتوا را طولانی کنید، تنها موفق شده اید کیفیت مطلب و توضیحات خودتان را پایین بیاورید.

نحوه شمارش تعداد واژه های یک مطلب

اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی شده باشد، حتما می دانید که وقتی داخل ویرایشگر وردپرس محتوا را می نویسید در زیر همان ویرایشگر سمت راست تعداد واژه ها را به شما نمایش می دهد. اما اگر از وردپرس استفاده نمی کنید و سیستم شما این ویژگی را ندارد نگران نباشید. چرا که ابزارهای مختلفی برای بررسی طول محتوا وجود دارد.

نتیجه گیری از اهمیت طول محتوا برای سئو

بعد از اینکه تاثیر طول محتوا در سئو را متوجه شدید. توجه داشته باشید که شما باید تمامی عوامل مهم برای طولانی بودن مقاله، محصولات و … را رعایت کنید. کیفیت را هرگز فراموش نکنید. در صورتی که مطلبی برای نوشتن وجود ندارد باید محتوای مقالات شما کوتاه و باشد و هیچ مشکلی نخواهد داشت. یکی از نکات مهم در رابطه با این موضوع این است که باید شما محتوا با طول کم هم داشته باشید.

یک پاسخ

افزودن نظر

فیلدهای ستاره دار الزامی می باشد.